Blog firmowy – dlaczego Twoja firma go potrzebuje?

Jak promować firmę w internecie? Załóż bloga firmowego, twórz angażujące treści i docieraj do nowych klientów, którzy potrzebują Twoich produktów lub usług.

Blog to świetne narzędzie wspierające inbound marketing. Firmy to wiedzą, dlatego coraz więcej przedsiębiorstw inwestuje w tworzenie angażujących treści i prowadzi własne blogi. Obecnie w wielu branżach taka forma kontaktu z klientem zaczyna być obowiązującą normą.

Znasz się na copywritingu i potrafisz sprzedawać treścią? Świetnie! W takim razie możesz samodzielnie pracować nad strategią marketingową i ruszyć z blogiem. Jednak będąc przedsiębiorcą, prawdopodobnie ciągle brakuje Ci czasu i nawet na maile musisz odpisywać nocą. Wobec tego, zwróć się do zawodowego copywritera, który zgodnie z Twoją wizją stworzy strategię, a strategię zmieni w atrakcyjne treści sprzedażowe.

Jeśli zastanawiasz się, jakie korzyści przynosi praca z zawodowym twórcą treści, przeczytaj artykuł, w którym odpowiadam na pytanie – dlaczego warto zatrudnić copywritera.

Prezentujesz produkt i pokazujesz się w roli branżowego eksperta

Od początku świata ludzie wymieniali się dobrami, w czym możemy upatrywać początków handlu. Niezależnie od tego, jaką formę rozliczenia przyjmujemy, prezentacja oferty odgrywa kluczową rolę w sprzedaży.

Od czasów naszych praprzodków pod tym względem nic się nie zmieniło. Choć obecnie posługujemy się pieniędzmi, to w dalszym ciągu możemy je dostać od kogoś tylko wtedy, kiedy oferujemy coś wartego zapłaty.

Jak w zachęcający sposób zaprezentować ofertę? Zrób to za pośrednictwem artykułów na blogu. Tematy wpisów mogą być różne. Chcesz nauczyć klienta jak korzystać z Twojego produktu? Napisz serię poradników. Przykłady można mnożyć. Od Twojej strategii marketingowej zależy jaką drogę wybierzesz. 

blog firmowy - dlaczego twoja firma go potrzebuje
Fot. Unsplash

Na blogu możesz bez ograniczeń opowiadać o przeznaczeniu produktu i dzielić się jego najlepszymi cechami. Jeśli wyjdzie Ci z tego bardzo długi tekst, to niczym się nie przejmuj. Przecież to nie opis produktu. Nie musi być zwięzły, precyzyjny i kompleksowy. 

Wyszukiwarka Google lubi wyczerpujące treści odpowiadające na potrzeby użytkowników. Jeśli Twoja firma działa w obleganej niszy, gdzie mnóstwo jest podobnych produktów, blog będzie Twoją jedyną szansą na to, aby się wyróżnić na tle konkurencji. Wystarczy, że podejdziesz do tematu inaczej niż inni, napiszesz świeżą treść i zdobędziesz dobre pozycje w wyszukiwarce na nieco dłuższe frazy, tzw. long tail.

Pamiętaj, że pokazując się jako ekspert, pozwalasz czytelnikowi lepiej się poznać i dajesz sobie zaufać.

Prowadzenie bloga firmowego wspomaga SEO

Marzy Ci się wysoki ruch z wyszukiwarki? Chciałbyś leżeć na plaży, patrzeć w niebo z błogą świadomością, że choć niczego teraz nie promujesz, na Twoją stronę internetową każdego dnia docierają setki, a może nawet tysiące potencjalnych klientów?

Każdy przedsiębiorca chciałby wydać na marketing określoną pulę pieniędzy tylko raz i przez lata czerpać z tego tytułu korzyści. Jednak, aby to było możliwe, najpierw zainwestuj w strategię.

Budowanie marki w oparciu o blog firmowy to dobry wybór. Jeśli prowadząc bloga uda Ci się odpowiedzieć na pytania i wątpliwości osób z Twojej grupy docelowej, to wyszukiwarka Google z czasem awansuje Twoją stronę na wyższe pozycje.

Wykres obrazuje poziom ruchu organicznego na blogu
Wykres obrazujący ruch organiczny na blogu | Fot. materiały własne

Powyższe statystyki dotyczą mojego innego bloga. Piszę tam o popkulturze, która jest moim hobby. Obecnie odwiedza mnie około 100 unikalnych użytkowników dziennie. Jak widzisz na wykresie, na takie wyniki pracowałem od początku 2018 roku. Takie rezultaty oczywiście mógłbym osiągnąć szybciej, ale wtedy dopiero uczyłem się SEO copywritingu i tajników branży. Niemniej, mój blog to dowód na to, że przyzwoite wyniki pojawiają się z czasem.

Chcesz się kiedyś znaleźć na pierwszej stronie w Google? Publikuj na stronie firmowej wartościowe treści i bądź cierpliwy. Dobre teksty obronią się same. Inwestycja w copywriting poparty właściwą strategią poskutkuje stabilnym i ciągłym napływem nowych użytkowników na stronę www.

Wyszukiwarka Google promuje strony, które są często aktualizowane i wzbogacane o nowe treści. Zacznij publikować i daj robotom wyszukiwarki sygnał, że coś się u Ciebie dzieje. Kiedy zauważysz efekty w postaci rosnącego ruchu organicznego, przyjdzie czas na kolejny etap, czyli zamienienie zwykłych odbiorców w płacących klientów.

Odkryjesz potęgę fraz long tail

Lejek zakupowy składa się z kilku etapów. Prawie każda osoba wpisująca coś w wyszukiwarkę wpada do określonej części lejka. Na początku pojawia się świadomość, która zwykle odznacza się tym, że ktoś ma jakiś problem do rozwiązania.

Załóżmy, że chciałbym skorzystać z porady dietetyka, bo przybyło mi parę kilogramów. Kiedy wpiszę w Google “dieta”, to okaże się, że nie wiem co wybrać, bo żadna z podstron w TOP 10 nie odpowiada na moje potrzeby.

Owszem, chciałbym schudnąć, ale oprócz tego zależy mi, żeby dietetyk uwzględnił w jadłospisie – powiedzmy – cukrzycę. Wracam do wyszukiwarki i piszę jeszcze raz, ale tym razem będzie to “dieta dla osób z cukrzycą”. W tym przypadku wyniki będą dla mnie przydatniejsze. Teraz z większym prawdopodobieństwem przejdę do którejś z podstron widocznych na pierwszej stronie, bo mogę się spodziewać, że uzyskam odpowiedź na moje pytania.

Oznacza to, że jestem świadomy moich problemów i szukam konkretnego rozwiązania. Wybrałem wpis na blogu, który mnie zainteresował, więc znalazłem się w kolejnej fazie. Jestem już potencjalnie zainteresowany tym, czego dowiem się z wybranej strony internetowej.

Ilustracja lejka konwersji w sklepie internetowym
Lejek konwersji w sklepie internetowym | Fot. materiały własne

Następne kroki na ścieżce zakupowej to rozważanie, zakup i lojalność – na potrzeby tego tekstu wystarczy nam świadomość, że istnieją. Już w tym miejscu pewnie zauważyłeś, do czego zmierzam.

Wyniki wyszukiwania w Google są jak tłum ludzi rozpychających się łokciami. Konkurencja nie śpi i bezustannie walczy o uwagę klienta. Jeśli dana firma posiada ogromny budżet na pozycjonowanie, to będzie próbowała osiągnąć dobre rezultaty na najprostsze i jednocześnie najpopularniejsze frazy.

Mniejsi gracze muszą wykorzystać potęgę fraz z długiego ogona. “Dieta dla osób z cukrzycą” to bardzo dokładna fraza. Tego hasła szuka zaledwie kilkaset osób miesięcznie, co POZORNIE oznacza mniejsze zainteresowanie tematem niż w przypadku hasła “dieta” poszukiwanego każdego miesiąca przez 33 000 użytkowników.

Pamiętaj, że mniej dokładne frazy, np. “buty” będą rzadziej powodowały konwersję. Jeśli prowadzisz internetowy sklep obuwniczy, w którym sprzedajesz profesjonalne buty do tenisa, to pozycjonowanie się na tak ogólną frazę jest bez sensu. Przez Twoją stronę przewiną się tysiące osób szukających najróżniejszych butów, ale wśród nich prawdopodobnie nie będzie tenisistów.

Napisz wpis na bloga firmowego o “najlepszych butach do tenisa”. Taki tekst po kilku miesiącach zacznie zbierać dla Ciebie naprawdę wartościowy ruch, który dużo łatwiej przekuć na konwersję.

Jeśli nie chcesz walczyć z wiatrakami konkurując o pozycję w TOP 10 z największymi firmami, zastosuj strategię long tail. Twórz rozbudowane treści na stronie internetowej i szukaj użytkowników świadomych swojego problemu. Taki odbiorca z większym prawdopodobieństwem coś od Ciebie kupi. Raz napisana, dobrze zoptymalizowana treść może przez lata generować odwiedziny nowych użytkowników, ale do tego potrzebujesz bloga.

Wykres obrazujący ukrytą wartość fraz long tail w pozycjonowaniu
Jak działają frazy long tail? | Fot. materiały własne

Wejdziesz w rolę klienta

Prowadząc bloga firmowego możesz lepiej poznać potrzeby i problemy Twoich klientów. Wczytaj się w ich komentarze, odpowiadaj na wiadomości, a lepiej i szybciej zrozumiesz potrzeby odbiorców. Usprawnisz swoje produkty lub usługi i zaczniesz sprzedawać więcej, zwiększając przy tym satysfakcję klientów. Zastanawiasz się czy warto inwestować w to swój czas? Pomyśl tylko jakie efekty może przynieść poczta pantoflowa. Klient zadowolony z produktu na pewno prędzej czy później powie komuś, skąd go ma.

Dobry copywriting odznacza się zrozumieniem branży i konsumenta, który się w niej obraca. Efektem analizy jest strategia, której wdrożenie procentuje przez lata. 

Przypomnij sobie, jak ostatnim razem szukałeś czegoś w sieci. Jaka strona internetowa zwróciła Twoją uwagę? Czy przekonała cię wartość merytoryczna prezentowana przez autora, czy może po prostu produkt był doskonale opisany i od razu wiedziałeś, że chcesz go kupić?

Zbudujesz trwałe relacje z klientami

Dzisiaj żyjemy naprawdę szybko. Szybko kupujemy, szybko sprzedajemy i od razu ruszamy pozyskiwać kolejnych klientów. Przerwij ten pęd. Zaangażuj klienta w życie marki i spróbuj zbudować z nim trwalsze relacje.

Blog to miejsce, w którym można chociaż na chwilę przystanąć i złapać oddech przed kolejnym maratonem. To taki wirtualny pokój, w którym możesz spotkać się z klientem i porozmawiać, wymienić się doświadczeniami na temat branży, i zacieśnić relacje.

Wypowiadając się jako firma masz doskonałą okazję, aby zainspirować czytelnika. Daj mu to, co masz najcenniejszego, czyli wiedzę i doświadczenie. Pokaż klientowi jak może używać Twojego produktu. Rozwiej jego wątpliwości zanim zajrzy do instrukcji obsługi albo poszuka pomocy u konkurencji.

Diagram pokazujący jak blog firmowy wspomaga konwersję w sklepie internetowym
Jak blog firmowy wspomaga konwersję? | Fot. materiały własne

Zyskasz lojalnych i stałych klientów

Opowiedz historię swojej marki. Zbuduj filozoficzną fasadę, zaprezentuj cele i misję całego przedsięwzięcia. Ludzie kochają ciekawe historie. Przypomnij sobie, ile razy będąc w księgarni zatrzymałeś się przy regale z biografiami znanych ludzi i czytałeś skrócone opisy ich sukcesów życiowych.

Twoja firma również może dawać przykład. Pokaż swoim czytelnikom, że też jesteś człowiekiem i na drodze do sukcesu popełniałeś błędy.

Historie innych osób są zachwycające, bo niejednokrotnie możemy postawić się na miejscu ludzi sukcesu i z wypiekami na twarzy wyobrażać sobie, że też możemy tak żyć. Tu znowu blog przyjdzie Ci z pomocą, bo nigdzie indziej nie znajdziesz lepszego miejsca na storytelling.

Uzupełnisz komunikację z social media

Strona internetowa to Twój kawałek tortu. Żaden niezależny administrator nie przyjdzie któregoś dnia z informacją, że medium znika z rynku wraz z Twoim profilem i całą budowaną przez lata komunikacją.

Jeśli nie chcesz, aby lata pracy poszły kiedyś na marne, to nie koncentruj całej uwagi na social mediach, które są ulotne jak dmuchawce na wietrze. Wykorzystaj potencjał strony internetowej i zrób z niej oś swojej komunikacji z klientem.

Na blogu możesz spokojnie rozbudowywać historię marki i cieszyć się niezależnością. Dodatkowo z czasem wyszukiwarki docenią systematyczne dodawanie treści i krok po kroku znajdziesz się coraz wyżej w wynikach wyszukiwania, docierając z przekazem do coraz szerszego grona odbiorców. Żadne medium społecznościowe Ci tego nie zagwarantuje. Wpisy, których nie będziesz promował, po prostu znikną w gąszczu obrazków rozkosznych zwierzątek i politycznych przepychanek.

Wzmocnisz wiarygodność firmy

Pisanie bloga firmowego wpływa na wiarygodność marki w sieci. Nie opieraj swojej komunikacji z klientem na zakładkach Aktualności, O nas i Oferta. Klientów nie obchodzi najwyższa jakość czy szeroki zakres usług. Oni chcą mieć twarde dowody na to, że rozumiesz ich problemy i potrafisz je rozwiązać. Pamiętaj, że użytkownik, który pierwszy raz usłyszał o Twojej marce, prawdopodobnie nie dokona zakupu.

Między pierwszym zetknięciem z marką a konwersją jest długa droga polegająca na cyklicznym powracaniu do marki. Aby użytkownik szybciej nabrał zaufania do firmy, warto założyć bloga, na którym podzielisz się wiedzą i sprawdzonymi metodami rozwiązywania problemów potencjalnych klientów.

Wówczas użytkownik zyska świadomość, że jesteś w stanie zaproponować mu najlepsze rozwiązanie jego problemów. To ważne – skup się przede wszystkim na problemach potencjalnego klienta, a istnieje duże prawdopodobieństwo że osiągniesz zamierzony rezultat i zrealizujesz konwersję.

Blog firmowy pomaga aktywizować zespół

Jeśli nie chcesz korzystać z pomocy zawodowego copywritera, zaktywizuj załogę. Porozmawiaj ze współpracownikami i poznaj ich zainteresowania. Może już wiesz, kto w firmie czułby się najlepiej w roli redaktora? 

Porozmawiaj z taką osobą i wytłumacz jej, że nowa funkcja to bardzo ważna sprawa dla całej firmy. Pisanie bloga branżowego, to nie to samo co redagowanie gazetki szkolnej. Tutaj liczy się zwrot z inwestycji. W końcu pracownik poświęci na tworzenie swój czas, za który Ty będziesz musiał zapłacić.

Na koniec pamiętaj, że pisanie bloga firmowego do bieg długodystansowy, można powiedzieć, że maraton. Możesz przyjąć wskaźnik KPI w perspektywie miesięcznej i rozliczać efektywność wpisów co miesiąc – zapewne zauważysz pozytywne efekty. Jednak na prawdziwą lawinę zapytań od klientów przyjdzie Ci poczekać nieco dłużej. Blog może się rozpędzać nawet kilka lat. Należałoby założyć przynajmniej perspektywę 2 – 3 lat rozwoju.

Choć wydaje się to długo, możesz być pewien, że już po pierwszym roku regularnego blogowania zauważysz efekty. Jeśli dołączysz do tego odpowiednią strategię SEO, Twoja firma szybko zyska nowych klientów i zwiększy przychody.

Podziel się artykułem ze znajomymi
  •  
  •  
  •  

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *