Jak napisać pierwszy wpis na bloga firmowego?

Chcesz stworzyć popularnego bloga, którego będą śledziły tysiące zaangażowanych czytelników? Dowiedz się, jak pisać, aby zjednać sobie czytelników!

Do tej pory prowadziłem już przynajmniej kilkanaście różnych blogów. Kilka udało mi się spopularyzować, ale wymagało to ode mnie wielu lat systematycznej pracy. Niestety, już na starcie przygody z blogowaniem muszę Cię rozczarować. 

Blogowanie to bieg długodystansowy. Nie da się osiągnąć spektakularnych rezultatów podczas maratonu, jeśli nie spędzisz tysięcy godzin na treningach. Z pisaniem jest tak samo. Musisz się uzbroić w cierpliwość, bo tłumy czytelników nie pojawią się po publikacji pierwszego wpisu. Na odcinanie kuponów przyjdzie Ci poczekać nieco dłużej.

Jak zacząć pisać bloga firmowego?

Kiedy przymierzasz się do napisania pierwszego wpisu, na pewno nie możesz się doczekać chwili publikacji. Być może jesteś do tego stopnia podekscytowany, że zapominasz o całym procesie twórczym, który jest jeszcze przed Tobą.

jak napisać wpis na bloga
Fot. John Schnobrich | Unsplash

Jak wspomniałem, początki pracy twórczej są trudne. Kiedy prowadzisz firmę, masz na głowie wiele różnych spraw, więc bloga możesz potraktować jako kolejną rzecz do odhaczenia na liście zadań.

Jeśli chcesz budować świadomość marki i długofalowo tworzyć zwartą społeczność zadowolonych klientów, muszę Cię zmartwić – blog prowadzony z doskoku nigdy nie rozwinie skrzydeł.

Pisaniu trzeba poświęcić trochę czasu, a żeby zobaczyć efekty w postaci organicznego ruchu, musisz publikować regularnie, na przykład raz w tygodniu.

Stworzyłem dla Ciebie specjalną checklistę, która pomoże Ci zoptymalizować pracę nad blogiem. Zawarłem w niej wytyczne, będące wynikiem lat pracy nad różnymi treściami oraz znajomości zasad SEO. Korzystając z krótkiej listy będziesz mógł pisać szybko, bez długich rozmyślań nad elementami składowymi kolejnych tekstów.

Jeśli nie czujesz się wystarczająco dobrze z pisaniem treści, zleć to zadanie profesjonalnemu copywriterowi. Wybierając specjalistę, płacisz za treści, które będą sprzedawać i budować zwartą społeczność.

Jak chcesz dotrzeć do odbiorców treści?

Na to pytanie musisz sobie odpowiedzieć, zanim usiądziesz do pisania pierwszego tekstu. Być może prowadzisz firmę od kilku lat i masz własny fanpage – wtedy będzie prościej, bo dzięki dystrybucji w social media szybciej dotrzesz do nowych czytelników niż ktoś, kto zaczyna od zera.

blog firmowy i kanały w social media

Dla osób oczekujących szybkich efektów, polecam skorzystanie z kampanii reklamowych na Facebooku czy Instagramie. Promowane treści blogowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem ludzi obecnych w social media. 

Odbiorcy są zmęczeni nachalnymi reklamami produktów, dlatego widząc ciekawy artykuł na swojej tablicy, chętnie w niego klikną. Jednak, aby wykorzystać pełny potencjał social media, potrzebujesz do tego specjalisty.

Jak dotrzeć do czytelników inaczej niż przez fanpage?

Zacznij udzielać się w społeczności zgromadzonej wokół swojej branży. Dołącz do grupy na Facebooku i prowadź merytoryczne dyskusje z członkami – na pewno ktoś Cię zauważy (nigdy nie spamuj swoimi wpisami, bo zostaniesz wyrzucony z grupy). 

Poszukaj forów w internecie i bierz udział w dyskusjach. Czasami można tam dołączyć w stopce adres URL witryny – koniecznie to zrób. Zdarza się, że dodanie linka na forum pomaga w kontekście pozycjonowania. Wartościowy link odsyłający zwiększy Twoją wiarygodność w oczach wyszukiwarki.

Ponadto pisz komentarze na blogach innych ludzi związanych z Twoją branżą. Umieszczaj tylko merytoryczne wpisy zachęcające do prowadzenia dyskusji. Nigdy nie pisz byle czego tylko po to, aby dodać link do swojej strony www. Takie komentarze są uważane za spam i bardzo często właściciele blogów nawet ich nie publikują.

W dłuższym horyzoncie czasowym najważniejsze jest SEO. W perspektywie 2-3 lat ten rodzaj promocji będzie najskuteczniejszy. Każdego dnia na Twoją stronę będą docierały dziesiątki, a może nawet tysiące unikalnych użytkowników. Tworząc treści na bloga musisz sprawić, aby zyskali Twoje zaufanie i uznali, że tylko Ty jesteś w stanie im pomóc.

Zastanów się nad tym, co chcesz przekazać czytelnikowi

Nadal utożsamiasz współczesny internet z tym, co było w sieci 10 lat temu? Możesz być zaskoczony tym, że dzisiejsze blogi firmowe przestają być nudne, a katalogi stron odeszły do lamusa. 

Przedsiębiorcy zauważają, że content marketing to prawdziwa potęga i chętnie po niego sięgają, aby wzmocnić wizerunek marki i przyciągnąć nowych klientów. Jednym z najskuteczniejszych sposobów jest prowadzenie bloga.

leady sprzedażowe dzięki wpisom blogowym

Jeśli chcesz, aby Twój blog firmowy był chętnie czytany, nie publikuj na nim oferty, ani sztampowych aktualności z życia firmy. Do tego celu służą inne zakładki. Blog to miejsce, w którym masz okazję poznać swojego odbiorcę i pokazać się w roli eksperta.

Rozwiązuj problemy klientów i dziel się wiedzą. Obserwuj działania konkurencji i dawaj czytelnikom jeszcze więcej. Niestety, przy obecnych realiach rynkowych i zajadłej konkurencji, musisz stale walczyć o uwagę odbiorcy.

Zanim usiądziesz do tworzenia pierwszego wpisu na blogu, zaplanuj co najmniej 10 tematów. Musisz za wszelką cenę wystrzegać się nieregularności. Jeśli po każdym stworzonym artykule będziesz musiał siadać to wymyślania tematów, ta zabawa bardzo szybko Ci się znudzi, a na samą myśl o pracy nad blogiem dostaniesz mdłości.

Jak zaplanować wpisy na bloga?

Jeśli już wiesz, że chcesz pisać bloga, stwórz nowy plik w Excelu i zacznij planować wpisy. Ja zwykle dzielę sobie arkusz na 5 kolumn:

  • Temat – Najlepiej, żeby w tym miejscu wpisać roboczy tytuł tekstu. Jeśli tytuł będzie dobry, to przed publikacją nie będę musiał się nad nim głowić.
  • Data pracy – Zawsze wpisuj datę pracy nad tekstem i staraj się jej przestrzegać – to bardzo ważne w kontekście regularności. Jeśli masz pracować nad tekstem 21 maja, to zaplanuj sobie na to czas.
  • Data publikacji – Musisz z góry założyć, ile czasu zajmie Ci stworzenie nowego tekstu. Jeśli nie będziesz znał daty publikacji, to jak zaplanujesz datę pracy nad kolejnym artykułem?
  • Źródła – Ta kolumna to trzon planu publikacji. Zaprzyjaźnij się z sekcją Źródła, bo to ją będziesz uzupełniał z wyprzedzeniem. Za każdym razem, kiedy wyznaczam sobie czas na czytanie artykułów branżowych, mam w tle otwarty plik z moim planem na wpisy blogowe. Jeśli znajdę jakiś ciekawy temat i uznam, że warto przybliżyć go moim czytelnikom od strony copywritingu i content marketingu, to wklejam linka do spisu. Oczywiście nigdy nie kopiuj czyjejś pracy. To źródło służy tylko temu, abyś nie zapomniał, co konkretnie miałeś na myśli, kiedy zapisywałeś nowy pomysł.

O czym napisać pierwszy wpis na blogu?

Kiedy tworzysz pierwszy spis tematów, segreguj je według atrakcyjności. Najpierw pisz o tym, co jest najciekawsze i najczęściej poszukiwane w wyszukiwarce Google. Sprawdzaj frazy kluczowe, np. za pomocą darmowej wtyczki do Chrome SurferSEO. Wpisując w wyszukiwarkę frazę, dowiesz się jak często jest wyszukiwana.

Pisz tylko o tym, co jest atrakcyjne dla klienta. Jeśli poczujesz, że dopadła Cię klątwa wiedzy i nie potrafisz obiektywnie ocenić atrakcyjności tematów, poproś kogoś zaufanego, dla kogo już kiedyś pracowałeś. Przykładowo, jeśli masz firmę zajmującą się układaniem płytek, zapytaj o opinię kogoś, dla kogo ostatnio pracowałeś albo kogoś, kto niedawno robił w domu remont.

Takie osoby są zwykle najbardziej świadome swoich potrzeb i problemów w obrębie danego zagadnienia. Otrzymasz rzetelną recenzję i być może dowiesz się czegoś, z czego dotychczas nie zdawałeś sobie sprawy.

Jeśli już wybrałeś najbardziej atrakcyjny temat, zacznij zbierać informacje, stwórz sobie plan ramowy w edytorze tekstu i realizuj go punkt po punkcie.

Określ swojego idealnego odbiorcę

Nigdy nie pisz do wszystkich. Jeśli piszesz do każdego, to tak naprawdę nie piszesz do nikogo. Już czytając ten tekst sam widzisz, że mówię tylko do Ciebie. Długo zastanawiałem się, kto może być moim idealnym czytelnikiem i okazało się, że jesteś nim właśnie Ty. Potęga blogowania od początku tkwiła w budowaniu relacji z czytelnikiem. 

Twoja grupa docelowa, czyli najlepszy rodzaj czytelnika

Jeśli już jesteśmy w temacie adresata treści, warto zatrzymać się na chwile przy grupie docelowej. Wiele firm popełnia ten sam błąd, a mianowicie nie zastanawiają się nad tym, dla kogo pracują.

Oczywiście wiem, że jesteś inny i zanim otworzyłeś biznes, wiele razy analizowałeś, kto będzie od Ciebie kupował. Jednak nie każdy to robi. W Polsce utarło się, że możemy ruszyć z jakimś projektem i jakoś to będzie. Dopiero po pewnym czasie okazuje się, że jakoś oznacza zwykle coś znacznie gorszego.

Przykładowo, jeśli Twoimi klientami są młodzi ludzie, nie możesz zwracać się do nich jak do seniorów. Niezrozumienie grupy docelowej to jeden z kardynalnych błędów i zawsze kończy się niską konwersją lub jej brakiem.

Dlaczego warto czytać bloga Twojej firmy?

To pytanie zadaje sobie każdy czytelnik wchodzący w interakcję z Twoją stroną internetową. Jeśli żaden z Twoich wpisów nie będzie w stanie zaspokoić potrzeb odbiorcy, stracisz szansę na konwersję lub kontakt w przyszłości.

czy warto prowadzić bloga firmowego

Nie możesz tworzyć wpisów na przypadkowe tematy. Jeśli prowadzisz bloga o fryzjerstwie, to zastanów się czy warto wchodzić w tematy kosmetyczne. 

Pisz poprawnie i intrygująco

Twoje treści nie muszą łapać za serce, ale powinny być na tyle wciągające, żeby użytkownik chciał wejść z Tobą w interakcję. To bardzo ważne, aby Twoi odbiorcy chętnie komentowali wpisy blogowe. 

Dlaczego komentowanie jest takie ważne? Po pierwsze buduje więź między Tobą a czytelnikiem, bo możecie sobie swobodnie podyskutować i wymienić poglądy na dany temat. Po drugie, każdy komentarz to zastrzyk świeżej i darmowej treści pod Twoim wpisem blogowym. To ważne z punktu widzenia SEO. Wyszukiwarki lubią, kiedy na stronie dużo się dzieje. Jeśli Twoje wpisy będą skłaniały czytelnika do komentowania, na pewno na tym zyskasz.

Dodatkowo, odpowiadając szybko i wyczerpująco na każdy komentarz, zbierzesz grono oddanych fanów, którzy będą chętnie wchodzili w kolejne interakcje z Twoją stroną. To samonapędzające się koło, które z czasem przyniesie Twojej firmie wiele dobrego.

Jeśli chcesz zbudować pozycję eksperta, to nie możesz podkopać swojego autorytetu błędami. Pamiętaj, żeby zawsze sprawdzać swoje teksty przed publikacją. Warto posiłkować się takimi narzędziami jak Ortograf.pl – platforma, na której sprawdzisz poprawność swojego tekstu.

Pierwszy wpis na blogu jest tak samo ważny jak każdy kolejny. Oczywiście podejdź do tematu swobodnie. Nie łudź się, że pierwszy artykuł będzie mistrzostwem świata i najlepszym, co w życiu napiszesz.

Wprawa przyjdzie z czasem. Jeśli będziesz regularnie tworzyć nowe treści, to każdy kolejny tekst będzie lepszy od poprzedniego. W tym miejscu doradzę Ci jeszcze jedno – wracaj do starych tekstów i je aktualizuj.

Kiedy po roku lub dwóch latach blogowania uznasz, że jakiś wpis się przeterminował, nie usuwaj go. Wróć do niego i wprowadź poprawki – wyrzucaj stare akapity i zastąp je nowymi treściami. Google UWIELBIA takie działania. Jeśli będziesz aktualizował stare wpisy i wzbogacał je o nowe treści, Twoje zasięgi organiczne mogą lawinowo wzrosnąć. Jest na ten temat wiele case study w sieci. Zachęcam Cię w szczególności do regularnego śledzenia bloga Ahrefs 🙂 Uważam, że to najlepszy blog o pozycjonowaniu.

To już wszystko, co powinieneś wiedzieć, zanim zdecydujesz się na założenie bloga firmowego. Mam nadzieję, że przekonałem Cię, że warto mieć takie miejsce na swojej stronie internetowej. Nadal masz wątpliwości? Zachęcam Cię do przeczytania artykułu o tym, dlaczego warto mieć bloga firmowego – tam tłumaczę co i jak.  

Podziel się artykułem ze znajomymi
  •  
  •  
  •  

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *