Content marketing – jak skutecznie działać w małej firmie?

Chcesz, żeby Twoja firma sprzedawała więcej, była znana i budziła pozytywne skojarzenia klientów? Poznaj content marketing – najlepszego przyjaciela rozwijającego się biznesu.

Zanim powstał internet, głównymi nośnikami reklam były billboardy, prasa, telewizja i radio. W prawdzie reklamy publikowane w mediach docierały do milionów odbiorców i niewątpliwie przyciągały nowych klientów, nie można było zmierzyć ich efektywności.

Rozwój sieci dał nam niemal nieograniczone możliwości. Dzisiaj dysponujemy rozbudowanymi programami analitycznymi i w internecie możemy zmierzyć prawie wszystko. 

Marketerzy zakochali się w reklamach rozliczanych za kliknięcia i konwersje. Od tej pory – zwłaszcza w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw – każde działanie, które nie przekłada się bezpośrednio na sprzedaż, traktowane jest po macoszemu.

Content marketing to jedna z najbardziej niedocenianych form promocji. Dlaczego? Właściciele biznesów niechętnie dzielą się wiedzą z odbiorcami, w obawie przed konkurencją śledzącą ich działania. Nie mają również czasu na budowanie długofalowych relacji z klientem. Chcą szybko zainicjować sprzedaż i zrealizować transakcję.

Dlaczego warto zainwestować w content marketing?

Internauci instalują blokery reklam w przeglądarkach i uodparniają się na treści sponsorowane, dlatego zwykła reklama jest droga i traci efektywność. Content marketing to jedno z najskuteczniejszych narzędzi, ponieważ nie przypomina nachalnej reklamy i przynosi odbiorcy szereg darmowych korzyści, np. wiedzę branżową.

Marketing treści to długoterminowa strategia polegająca na dostarczaniu odbiorcy wysokiej jakości materiałów (nie tylko w formie tekstowej), aby przyciągnąć uwagę i zbudować relację. Jeśli dostarczane treści są przydatne, odbiorcy zaczną je sobie polecać, co w długim horyzoncie czasowym spowoduje wzrost rozpoznawalności Twojej marki w sieci.

Dodatkowo, rozbudowane treści blogowe wspomagają działania SEO. Ruch z wyszukiwarki jest najbardziej wartościowy, ponieważ najczęściej prowadzi do konwersji i jest najtańszy. Raz napisany tekst przez lata będzie kierował użytkowników do witryny.

Czym się różni content marketing od zwykłej reklamy?

Firmy z sektora MŚP niestety najczęściej jako formę pierwszego kontaktu z klientem stosują nachalne reklamy w social media. Odbiorca ma kliknąć w baner, zainteresować się informacjami na stronie docelowej i dokonać zakupu. Brakuje miejsca na budowanie relacji i tworzenie powiązań – jest tylko sprzedaż i realizacja targetów.

Gdyby do sprzedaży produktu wystarczyła raz uruchomiona kampania reklamowa, większość marketerów byłaby bez pracy. Ścieżka zakupowa klienta jest bardzo rozbudowana i z roku na rok się wydłuża. 

Analizy dowodzą, że przeciętny klient potrzebuje przynajmniej kilku kontaktów z marką, zanim podejmą decyzję i wydadzą pieniądze. Jak widzisz, ustawienie dwóch reklam na fejsie nie wystarczy, żeby wygrać życie.

Od dawna wiadomo, że ludzie kochają kupować, ale nienawidzą, jeśli ktoś im coś sprzedaje. Wybierz strategię content marketingową i przestań sprzedawać. Zacznij edukować, a klienci przyjdą sami.

Nadrzędnym celem content marketingu jest wzbudzenie zaufania odbiorcy poprzez dostarczenie mu profesjonalnej wiedzy. Klienci wolą poznać markę z merytorycznego artykułu, webinaru lub podcastu. 

Spisz listę tematów, które interesują klientów z Twojej branży i stwórz materiały edukacyjne. Na tym etapie możesz wykreować potrzebę i podsunąć użytkownikowi rozwiązanie w postaci Twoich produktów.

Skuteczność nie polega na zarzuceniu wędki i czekaniu aż ryba połknie haczyk. Kiedy decydujesz się na content marketing, budujesz własny zbiornik wodny, wpuszczasz do niego narybek, który później karmisz i wychowujesz. Tworzysz źródło, z której będziesz czerpał przez wiele lat. Dzięki temu przestaniesz się co wieczór martwić, że następnego dnia nic nie złowisz i pójdziesz spać głodny.

Czy content marketing zadziała w małej firmie?

Niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa, powinieneś prowadzić działania content marketingowe. Według danych SEMrush z 2019 roku, ponad 78% firm zatrudnia specjalistę do spraw contentu. W dobie ewolucji SEO, tworzenie dobrych tekstów to wyzwanie, przed którym prędzej czy później stanie każda rozwijająca się firma. Bogata w treści strona www prędzej czy później zdobędzie wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania.

Zastanawiasz się czy stać Cię na marketing treści? Cóż, zasobny portfel pomoże Ci przyspieszyć pewne procesy, ale jeśli sam potrafisz pisać ciekawe teksty, to na content marketing nie wydasz ani złotówki.

Źródło danych: SEMrush, 2019

Z kolei zatrudnienie specjalisty również nie doprowadzi Cię do bankructwa. Tylko pamiętaj, jeśli zdecydujesz się na delegowanie usług na zewnątrz, dowiedz się, dlaczego warto zatrudnić naprawdę dobrego copywritera.

Bez chwytliwego nagłówka, nikt nie spojrzy na artykuł

Żyjemy w czasach, kiedy z każdej strony docierają do nas różne informacje. Niekiedy jest ich tak dużo, że nasze mózgi muszą zacząć filtrować dane, aby nie przemęczyć organizmu. Nagłówek to najważniejsza część artykułu. Postaraj się wykorzystać dostępną przestrzeń (około 70-100 znaków ze spacjami), aby zaintrygować czytelnika i skłonić go do przejścia na stronę www. 

W dobie wszechobecnych kodów śledzących i zaawansowanej analityki, każdy czytelnik odwiedzający witrynę jest na wagę złota, bo w przyszłości możesz wykorzystać zgromadzone dane do tworzenia kampanii remarketingowych.

Niestety, w internecie konkurencja jest ogromna. O uwagę internautów codziennie walczą miliony portali na całym świecie. Każdy autor tworzy treści z myślą o tym, że przekona kogoś do ich skonsumowania. Twórcy tekstów dwoją się i troją, aby “złapać” klienta w sidła, dlatego uciekają się do najgorszej możliwej praktyki – clickbaitu.

Nie popełniaj tego błędu. Tworząc chwytliwy nagłówek, skup się na treści, jaką zamierzasz komunikować. Nigdy nie umieszczaj w tytule czegoś, czego czytelnik nie znajdzie w artykule. Clickbait to prosta droga do utraty wiarygodności!

Treści to nie tylko słowa

Myśląc o content marketingu, wiele osób ma przed oczami gęsto zapisane szpalty tekstów poupychane na firmowych blogach. Choć pod względem pozycjonowania i fraz long tail, prowadzenie bloga jest bardzo ważne, to obecne możliwości techniczne pozwalają na wyjście poza schemat.

Źródło danych: HubSpot Research, Global Survey, 2019

Dzisiaj content to również infografiki, filmy na YouTube, ebooki, poradniki, podcasty i wiele innych. Przeanalizuj każdy z nośników i wybierz te, które będą najlepiej oddziaływać na Twoich odbiorców. Jeśli nie wiesz, jak Twoi klienci konsumują treści, przeprowadź testy A/B.

Dlaczego warto korzystać z więcej niż jednego kanału? Cóż, dzięki blogowi dotrzesz tylko do osób lubiących czytać artykuły. Stwórz podcast albo filmy na YouTube, aby zainteresować również tych, którzy zamiast czytać, wolą oglądać lub słuchać.

Regularność to podstawa sukcesu

O regularności pisałem już w moim poprzednim tekście – jak napisać pierwszy wpis na bloga firmowego – jednak warto o tym przypominać przy każdej okazji. Planujesz działania contentowe w firmie? Przygotuj się na regularne publikacje, bo jeden wpis na blogu to za mało, aby dzisiaj wybić się w wyszukiwarce na wysokie pozycje.

Tekst musi być atrakcyjny dla oka

Jeśli chcesz, aby Twoi czytelnicy jak najdokładniej przyswoili serwowaną im wiedzę, zadbaj o ich komfort. Tekst na blogu powinien być odpowiednio sformatowany, ale zanim do tego przejdziemy pamiętaj, że ważny jest również rozmiar czcionki, krój oraz kolor tła. Duże czarne litery na białym tle sprawdzają się najlepiej.

Jak poprawić czytelność tekstu?

  • Twórz krótkie zdania.
  • Dziel treść na krótkie akapity.
  • Stosuj listy i wypunktowania.
  • Stosuj podkreślenia i pogrubienia.
  • Pamiętaj o infografikach i zdjęciach dzielących treść na mniejsze porcje.

Zatrudnij zdolnego copywritera

Jeśli nie czujesz się mocny w tworzeniu angażujących tekstów, zleć to zadanie specjaliście. Czasami dopada nas klątwa wiedzy, zwłaszcza jeśli od wielu lat zajmujemy się określoną dziedziną. 

Skonsultuj się z doświadczonym marketerem i porozmawiajcie o swoim biznesie. Wspólnie zwrócicie uwagę na aspekty, których od dawna nie dostrzegałeś, bo utraciłeś obiektywne spojrzenie.

Współpraca z zewnętrznym marketerem to świetny sposób na rozwinięcie biznesu i poznanie opinii bezstronnego arbitra.

Pisz o tym, co interesuje odbiorców

Kiedy zakładasz bloga firmowego, pamiętaj, że to nie będzie Twój internetowy pamiętnik, ani kronika firmowa. Twojego odbiorcy nie interesują statuetki i nagrody w plebiscytach dla najlepszych start-upów.

content marketing w małej firmie
Fot. William Iven | Unsplash

Liczy się wiedza branżowa, jaką jesteś w stanie przekazać. Zrób dokładny research fraz kluczowych i sprawdź, jakie działania prowadzi Twoja konkurencja. Może nie poruszyli tematów, które są ważne w Twojej niszy? Może zbyt powierzchownie opisali pewne kwestie i warto je rozwinąć?

Zrób to, a możliwe, że wkrótce przeskoczysz konkurentów w organicznych wynikach wyszukiwania i dotrzesz do zupełnie nowych klientów, którzy do tej pory nie wiedzieli, że istniejesz.

Pamiętaj o SEO

Jeśli nie będziesz przestrzegał zasad pozycjonowania, Twój blog firmowy nigdy nie podbije organicznych wyników wyszukiwania. Nie musisz być specjalistą SEO, żeby wdrożyć dobre praktyki. Na początek pamiętaj o:

  • stosowaniu nagłówków (H1, H2, H3, itd.),
  • formatowaniu treści (akapity, krótkie zdania, podkreślenia, pogrubienia, itp.),
  • przyjaznych adresach URL (przykladowy-wpis-o-czyms zamiast -%050wpis—3202jakis__tam),
  • optymalizacji obrazków (staraj się nie przekraczać wagi 200-300 KB, twórz opisy alt),
  • stosowaniu wewnętrznego linkowania między wpisami.

Mam nadzieję, że rozwiałem Twoje wątpliwości i wiesz już, jak rozpocząć swoją przygodę z content marketingiem. Masz do dyspozycji mnóstwo możliwości i tylko od Ciebie zależy, z których skorzystasz. Zanim założysz bloga firmowego, dobrze zaplanuj strategię. Do dzieła!

Podziel się artykułem ze znajomymi
  •  
  •  
  •  

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *