Jak stworzyć logo firmy zgodnie ze sztuką? Kilka słów o projektowaniu

Przedsiębiorcy, którzy chcą, aby ktoś wykonał dla nich logo marki, w komunikacji z agencjami kreatywnymi często nie potrafią się zachować. Nie chodzi wcale o brak dobrych manier, ale o świadomość, co trzeba, a czego nie powinno się robić, kiedy jesteś zleceniodawcą. 

Istnieje dość mocno zakorzenione przekonanie, że logo to taki ładny znaczek, który pojawia się na produktach marki, więc powinien wyglądać jak najciekawiej, najlepiej zgodnie z obowiązującymi trendami. W końcu (wydaje nam się) tego oczekują klienci.

Tymczasem, dobre logo to takie, które przemówi do Twoich klientów i przekona ich do produktów marki. Nie próbuj na siłę forsować własnej wizji lub pomysłów Twoich znajomych. Jeśli agencja, którą wybrałeś przeprowadzi rzetelne badania, na pewno doradzi Ci znacznie lepsze rozwiązanie niż Twoja druga połówka.

Jeśli już zamówiłeś projekt logo albo dopiero nosisz się z zamiarem wysłania maila do kilku wybranych agencji, przeczytaj ten artykuł i postaraj się dobrze przygotować do tematu, ponieważ misja jest znacznie trudniejsza niż mogło Ci się na początku wydawać.

Dlaczego nie powinieneś samodzielnie projektować logo?

Jeśli chodzi Ci po głowie pytanie jak zaprojektować logo i od jakiegoś czasu próbujesz zaprzyjaźnić się z Photoshopem, to od razu mogę Ci powiedzieć, że takie zadanie lepiej oddać w ręce specjalistów (o ile sam nie jesteś doświadczonym designerem). Dlaczego? Logo i komunikacja prowadzone bez pomysłu to równia pochyła, po której zjedziesz w biznesową przepaść. Jeśli zależy Ci na klientach i chcesz, aby Twoja marka coś dla nich znaczyła, zaufaj specjalistom i nie skupiaj się na nic nieznaczących drobnostkach.

Przede wszystkim, nie projektuj logo samodzielnie, bo od tego są specjaliści. Dobra agencja przeprowadzi dla Ciebie rzetelne badania, doradzi zestaw najkorzystniejszych rozwiązań, a także zaprojektuje skuteczne logo w oparciu o wyniki analizy grupy interesariuszy

Jeśli masz wystarczającą wiedzę i doświadczenie, aby zastąpić dobrze wykwalifikowany zespół projektowy, nic nie stoi na przeszkodzie, abyś już teraz zakończył czytanie tego artykułu. Mój tekst jest adresowany do przedsiębiorców, którzy planują nawiązać współpracę z agencją, ale jeszcze nie wiedzą, jak wybrać tą najlepszą.

Dlaczego logo jest ważne?

Dobre logo świadczy o unikalności firmy. Logo musi być ponadczasowe, więc wystrzegaj się trendów. Czy znaki Nike albo Adidas kojarzą Ci się z jakąkolwiek inną firmą z wyjątkiem tych dwóch? Najprawdopodobniej odpowiesz, że nie – oto dowód unikalności.

Logo jest pomostem między marką a klientami. Jeśli chcesz puścić oko do określonej grupy odbiorców, stwórz logo, które będzie dla nich zrozumiałe. Marka, która chce odnieść sukces, musi prowadzić dialog z klientem.

Kiepskie logo jest jak gapienie się w smartfona, kiedy ktoś z Tobą rozmawia. Wyobraź sobie, że poszedłeś z przyjacielem na piwo, żeby pogadać o bieżących sprawach. Czy chciałbyś z nim rozmawiać, gdybyś wiedział, że przez cały wieczór będzie czytał memy na Wykopie?

Dobrze zaprojektowane logo pozostawi w umyśle odbiorcy określone wrażenie, o które od początku Ci chodziło. I pamiętaj, nie musi to być wcale informacja o tym, co sprzedajesz. Louis Vuitton nie posiada w swoim logo podobizn ubrań, a wszyscy wiemy, że to francuski dom mody. 

Twoja firma wygląda profesjonalnie, kiedy ma dobre logo. Znak firmowy jest podstawą późniejszych działań w zakresie brandingu i komunikacji z klientem. Wreszcie, dzięki dobremu logo, jesteś w stanie zbudować bazę lojalnych klientów.

Logo nie powstaje z dnia na dzień

Z moich obserwacji wynika, że za opłakany stan polskich logo odpowiedzialni są dzisiaj po równo przedsiębiorcy, jak i słabe agencje kreatywne, które w nieprawidłowy sposób podchodzą do tematu projektowania komunikacji.

Proces projektowania logo jest jak góra lodowa. Efekt pracy działu graficznego, który widzimy, jest tym, co unosi się nad taflą wody. To, co jest niewidoczne dla wzroku większości odbiorców, to szczegółowe badania, dzięki którym można zaprojektować skuteczny znak, z uwzględnieniem preferencji odbiorców marki.

Praca nad logo nie zaczyna się od narysowania kilku przypadkowych propozycji, bazując na gustach zleceniodawcy lub grafików, którzy przygotowują projekt. Należy rozpocząć od analizy wizerunku marki i tego, jak jest postrzegana przez otoczenie i potencjalnych klientów.

Badania to klucz do sukcesu, jeśli chcesz tworzyć skuteczną i prężnie rozwijającą się markę. Nie możesz nawet marzyć o wysokiej sprzedaży, sympatii klientów i nieskazitelnym wizerunku, jeśli projektujesz komunikację tylko na podstawie przeczucia. 

Niestety, każdy przedsiębiorca chce czerpać profity tu i teraz. Tymczasem, aby osiągnąć wszystkie zamierzone cele, potrzeby cierpliwości i gotowości do odłożenia zysków w czasie.

Jeśli jesteś niecierpliwy i wiesz na pewno, że nie poświęcisz wystarczająco dużo czasu na opracowanie porządnego logo, oto kolejny dobry moment, abyś porzucił czytanie tego wpisu. Dalej mówię sporo o badaniach i korzyściach z nich płynących, a to gra dla przedsiębiorców doceniających wartość planowania strategicznego.

Jak wybrać agencję, która zrobi logo?

Kiedy przeglądasz strony internetowe agencji, dokładnie wczytaj się w zakres oferowanych działań. To bardzo ważne, aby od początku wiedzieć, z jaką firmą masz do czynienia. 

Ten artykuł pomoże Ci wybrać firmę, ze współpracy z którą powinieneś być zadowolony. Podpowiem Ci, na co zwrócić uwagę podczas analizowania ofert i w jakich sytuacjach powinieneś zachować czujność. 

Kiedy zależy Ci na skutecznym logo, nie wybieraj agencji tylko na podstawie ceny usługi. Zanim odrzucisz ofertę, którą uznasz za zbyt drogą, najpierw spróbuj się dowiedzieć, z czego wynika cena. 

Nie bój się pytać o szczegóły – w końcu inwestujesz w to ciężko zarobione pieniądze i masz prawo do wątpliwości. Jeśli firmie zależy na współpracy z Tobą, na pewno chętnie wyjaśni wszelkie kwestie sporne.

Ile kosztuje projekt logo i dlaczego tak dużo?

Tak jak pisałem wcześniej, logo nie powstaje z dnia na dzień, dlatego już sam czas powstawania znaku jest cenny. W większości przypadków wysoka cena świadczy o jakości usługi. Profesjonalne podejście do klienta, specjalizacja i doświadczenie to cechy dobrych agencji. Są na rynku firmy, które zajmują się wyłącznie tworzeniem logo, a ceny ich usług potrafią być ogromne, kiedy zestawisz je z budżetem marketingowym przeciętnego polskiego przedsiębiorstwa. Zazwyczaj firma wykonująca zlecenie sama obliczy ile kosztuje logo Twojej firmy. Dobre agencje przeprowadzą wycenę na podstawie szczegółowego wywiadu z Tobą. Jeśli ktoś przyjmie zlecenie i nawet nie zapyta o szczegóły dotyczące dotychczasowej komunikacji marki, powinna Ci się zapalić w głowie żółta lampka.

Zaangażowanie w wykonywany projekt i przeprowadzenie profesjonalnych badań przed przystąpieniem do pracy, to kolejne kwestie windujące ostateczną cenę. Jednak weź pod uwagę fakt, że zlecenie zrealizowane przez taką agencję najprawdopodobniej podbije serca klientów, a Ty prędzej czy później wyjdziesz na swoje.

Jak pracuje dobra agencja kreatywna?

Przedstawiciele agencji przeprowadzą z Tobą dokładny wywiad, będą chcieli poznać Twojego idealnego klienta, więc warto przygotować persony. Następnie, zespół projektowy przeprowadzi badania, które określą preferencje klientów i wskażą kierunek pracy nad skutecznym logo.

Rzetelna agencja nie przedstawi Ci przypadkowych propozycji logo, z których będziesz musiał wybrać najładniejsze. Zespół projektowy samodzielnie opracuje jak najlepsze propozycje, które obronią się na podstawie wyników badań przeprowadzonych w toku pracy.

Jak zacząć poszukiwania agencji?

Sprawdź rynek agencji kreatywnych, ale nie ograniczaj się do lokalnych firm. Żyjemy w czasach globalnej wioski, więc jeśli budżet Ci na to pozwala, może dla Ciebie pracować nawet zagraniczna firma.

Znajdź kilka lub kilkanaście różnych agencji i oblicz średnią cenę usługi wykonania logo wraz z księgą znaku (możesz jeszcze doliczyć materiały akcydensowe). 

Na kolejnym etapie skup się na tych firmach, które w jakiś sposób odbiegają od średniej ceny i postaraj się dowiedzieć, dlaczego jedne podmioty są bardzo drogie, a inne podejrzanie tanie.

Najtańsze firmy omijaj szerokim łukiem. Skup się na średnich, drogich i bardzo drogich firmach. Wybadaj zakres ich możliwości i podejście do klienta. Przeczytaj opinie w internecie i zapoznaj się z portfolio.

Kiedy odrzuciłeś już najtańsze firmy oraz te, które wzbudzały Twoje podejrzenia, przyszedł czas na segregację pozostałych graczy według poziomu projektów. Na tym etapie nie decyduje już kryterium ceny. Segregujesz firmy według tego, jakie projekty realizowały, jakie mają opinie w internecie, jak również według poziomu obsługi i jakości pracy.

Jeśli na końcu okaże się, że nieco tańsza firma projektuje równie dobrze, co najdroższa w zestawieniu, to nie widzę powodu, abyś miał przepłacać za podobnie wykonaną usługę.

Może Ci się wydawać, że na poszukiwanie firmy stracisz mnóstwo czasu. Pomyśl jednak, co się stanie, kiedy wybierzesz pierwszą lepszą agencję, która zrobi dla Ciebie byle jakie logo. Niewątpliwie stracisz kilka kolejnych lat na rozmyślanie, dlaczego marka się nie przyjęła. Być może wydasz mnóstwo pieniędzy na promocję biznesu, który nie zarabia, bo nie przemawia do klientów.

Bądź czujny, bo aspekt finansowy często sprawia, że wybieramy tę najtańszą z najtańszych opcji dostępnych na rynku albo sugerujemy się tym, że firma jest lokalna i dobrze ją znamy. Kiedy nie przeanalizujesz dokładnie oferty, na koniec dostaniesz nieskuteczne logo.

Odstaw swój gust na bok!

Zespoły projektowe w agencjach często żalą się na nadgorliwość klientów. W sieci nie brakuje memów i postów sfrustrowanych designerów, którzy narzekają, że klienci prowadzą ich za rękę i nie pozwalają swobodnie pracować.

Kiedy klient zasypuje mailami agencję, aby ta przesunęła mu kreskę w sygnecie o 3 milimetry w lewo, to niewątpliwie mamy do czynienia z ignorancją na kosmicznie wysokim poziomie.

Klient zawsze chciałby wiedzieć najlepiej i mieć ostateczny wpływ na końcowy projekt. Jeśli wiesz, że również nie mógłbyś się powstrzymać przed udzieleniem “naprawdę dobrej rady”, zastanów się czy jesteś gotowy na zlecenie komuś zaprojektowania logo.

Może za współpracę z agencją powinien być odpowiedzialny ktoś bardziej neutralny? Prawdopodobnie masz przynajmniej kilku zaufanych pracowników, którym mógłbyś powierzyć zadanie nadzorowania pracy nad logo. Tylko pamiętaj, w dobrym tonie jest wynagradzać pracowników za dodatkowe obowiązki. 😉

Dlaczego powinieneś zaufać dobrej agencji?

Zespół projektowy poświęca sporo czasu na opracowanie rzetelnych badań i wie jak zrobić logo firmy, która zleciła pracę. Pracownicy agencji przeprowadzają wywiady środowiskowe, dowiadują się wszystkiego o Twojej marce i na tej podstawie projektują logo.

Czasami zdarza się, że ostateczny znak całkowicie odbiega od wyobrażeń zleceniodawcy. Jednak agencja nie robi tego w złej wierze. Propozycje logo, które Ci przedstawią, to odzwierciedlenie preferencji Twoich klientów.

Logo może się Tobie nie podobać. Jeśli jednak firma, która dla Ciebie pracuje, potrafi udowodnić za pomocą badań, że zaprojektowany znak będzie skuteczny, to nie masz argumentów, aby podważyć ich pracę.

Nie trać czujności. Jeśli agencja za często będzie pytała Cię o opinię i zrzucała decyzyjność na Ciebie, powinna Ci się zapalić czerwona lampka. Czy oni na pewno wiedzą jak stworzyć logo firmy? Poproś o wyniki badań i podstawę, na jakiej projektują logo.

Jak stworzyć własne logo w oparciu o badania?

W projektowaniu logo nie chodzi o to, aby zgadywać, co interesuje klienta marki. Projektant musi to wiedzieć, zanim przystąpi do pracy. Wywiady z klientami marki, grupy fokusowe czy ankiety online to najlepsze sposoby pozyskiwania informacji.

Pierwszy etap pracy polega na dogłębnym poznaniu marki, dla której będzie opracowane logo. Agencja przeprowadza rozmowę z prezesem, najważniejszymi pracownikami albo kluczowymi partnerami biznesowymi. Znajomość biznesu jest niezbędna, aby opracować logo, które będzie skutecznie realizowało założenia marki. Dobre agencje kreatywne zawsze od tego zaczynają pracę z nowym klientem.

Na tym etapie agencja formułuje wstępne wnioski i tworzy plan dalszego działania. Dodatkowym źródłem danych o firmie są wyniki audytu marketingowego, a także analiza konkurencji i pozycjonowania marki.

Wszystkie uzyskane informacje zostaną zebrane w jeden dokument, na podstawie którego agencja opracuje propozycje logo dla Twojej marki. Na tym etapie nie powstają jeszcze żadne propozycje projektowe. Zespół dopiero uczy się Twojego biznesu, poznaje potrzeby klientów docelowych i formułuje wnioski, na podstawie których powstanie logo.

Ankieta online prawdę Ci powie

Ankieta to świetny sposób zarówno dla marek, które dopiero się kształtują, jak również dla biznesów, które przechodzą rebranding. Jeśli chcesz poznać swoją markę w oczach odbiorców, zleć przygotowanie ankiety online i przeprowadzenie badań na odbiorcach. Zapytaj klientów, co myślą o Twojej marce, a z pewnością dowiesz się wszystkiego na jej temat.

Ankieta online z odpowiednio postawionymi pytaniami pomoże zebrać bardzo dużo cennych informacji i określić kierunek pracy nad logo. Jeśli przymierzasz się do rebrandingu, to na pewno działasz na rynku od dłuższego czasu i masz grupę lojalnych klientów. Ich opinia na temat firmy będzie prawdziwą kopalnią wiedzy dla agencji opracowującej nową identyfikację wizualną.

A co, jeśli dopiero wchodzisz na rynek?

Jeśli jesteś początkującym przedsiębiorcą i nie masz jeszcze żadnych klientów, to nie znaczy, że powinieneś zgadywać, jak stworzyć swoje logo. Ustal z wybraną agencją sposób działania. Przygotujcie persony – na pewno wiesz, komu chcesz sprzedawać swoje produkty lub usługi.

Następnie, przeprowadźcie ankietę wśród ludzi pasujących do profilu potencjalnych interesariuszy powstającego brandu. Na podstawie wyników, można z dużym prawdopodobieństwem sukcesu rozpocząć pracę nad wstępnymi projektami logo.

Badania w grupach fokusowych

Kiedy będą już gotowe wstępne propozycje logo, można przystąpić do bardziej zaawansowanych badań, które pozwolą wyłonić najlepszą propozycję. Scenariusz badań jest prosty – kilka najlepszych projektów przedstawiamy grupie fokusowej, do której są dobrani znacznie dokładniej sprofilowani odbiorcy marki.

Zogniskowany wywiad grupowy (lub jak kto woli, dyskusja grupowa) przeprowadza się z udziałem moderatora, który zadaje grupie osób pytania. Członkowie grupy fokusowej powinni dobrze znać Twoją markę i być jej klientami. Jeśli dopiero startujesz z biznesem, to zbudujcie grupę fokusową w oparciu o dobrze sprofilowanych potencjalnych interesariuszy.

Jak prowadzić badania w grupie fokusowej, aby były skuteczne?

Największą pułapką dyskusji grupowych jest to, że decyzje podejmowane przez jej członków mogą zapadać na zasadzie kompromisu. Wyobraź sobie, że w jednym miejscu zbiera się kilka lub kilkanaście osób, które mają ocenić, jaki projekt z trzech przedstawionych jest ich zdaniem najlepszy.

Zwykle w takich sytuacjach są dwie możliwości. Najbardziej ekspresyjne jednostki będą kształtowały opinię wszystkich zebranych lub wybór padnie na bezpieczną i zachowawczą propozycję logo – taką, która odpowiada każdemu po trochu. Koniec końców, zwycięży przeciętność lub skrajność, która nie zostanie zrozumiana przez właściwych odbiorców.

Dokładnie przemyśl sposób, w jaki przeprowadzisz badania fokusowe. Jeśli chodzi o wybór najlepszej propozycji logo, każdy z członków grupy powinien wypowiedzieć się osobno, bez obecności pozostałych uczestników badania.

Moderator dyskusji zada uczestnikowi kilka otwartych pytań, które skłaniają do udzielenia wyczerpujących odpowiedzi. Po zakończeniu badań, agencja otrzyma zestaw klarownych i prawdziwych opinii każdego członka grupy, dzięki czemu ostateczna decyzja będzie wiążąca i wiarygodna.

Jakich “badań” nie robić podczas pracy nad logo?

Nadal można się spotkać z praktyką, kiedy agencja lub konsultant marketingowy doradza przetestowanie kilku wersji logo na odbiorcach marki. Wydawałoby się to całkiem słusznym rozwiązaniem, w końcu grupy fokusowe działają podobnie, prawda? Otóż nie.

Jest jedna poważna różnica między grupą fokusową a publikacją kilku projektów logo na firmowym fanpage’u z prośbą o opinię. Grupa dyskusyjna to starannie dobrani odbiorcy, a nie przypadkowi fani na Facebooku. Twoi obserwatorzy w mediach społecznościowych to nie tylko najwierniejsi i najlepiej sprofilowani klienci. To również przypadkowe osoby albo łowcy promocji.

Logo nie jest po to, aby podobało się przypadkowej grupie klientów. Kiedy pokażesz na Facebooku trzy propozycje nowego znaku i poprosisz publiczność o wybranie najlepszego, być może dowiesz się, że każde jest słabe. 

W najgorszym scenariuszu doczekasz się solidnej burzy w komentarzach, która poróżni klientów i na długo zapadnie im w pamięci jako negatywne skojarzenie z Twoją firmą.

Proszenie klientów o wybranie logo jest nieprofesjonalne i stawia markę w złym świetle. Żadna poważna firma nie zdecyduje się na podobny krok, dlatego Ty też nie możesz. W końcu płacisz za nowe logo, aby wzmacniać wizerunek, a nie niszczyć go błędnymi decyzjami.

Unikaj pseudo “wywiadów środowiskowych” prowadzonych w gronie rodziny, przyjaciół i sąsiadów. Konsultowanie finalnej wersji logo z partnerem/partnerką życiową lub najbliższymi przyjaciółmi prowadzi do podjęcia błędnej decyzji.

Po pierwsze, bliska osoba może nie powiedzieć Ci prawdy w obawie, że sprawi Ci przykrość. Po drugie, najprawdopodobniej nikt z Twojego najbliższego otoczenia nie jest klientem Twojej firmy, więc nie należy do grupy odbiorców docelowych.

Jak działają agencje na rynku?

Proces projektowy jest często źle zorganizowany, a propozycje dla klienta są przygotowywane na chybił trafił. W małych agencjach nikt nie zawraca sobie głowy prowadzeniem badań i pogłębionych wywiadów środowiskowych.

Agencje, które nie do końca rozumieją znaczenie dobrego logo, reprezentują podejście “o gustach klienta się nie dyskutuje”. Ma się spodobać zleceniodawcy, który opłaci fakturę i nie będzie zadawał dodatkowych pytań – po prostu weźmie logo, zapłaci i obie strony rozejdą się w spokoju.

Agencje nie prowadzą badań, bo to “strata czasu”, który można wykorzystać na tworzenie nowych projektów dla innych klientów. Zwykle daje się wyczuć “masówkę” i podejście polegające na obsługiwaniu klientów całymi seriami.

Problem polega na tym, że wygląd logo to nie kwestia gustu. Logo ma nawiązywać dialog z klientami marki. To oni muszą rozumieć przekaz płynący ze znaku oraz to, co on reprezentuje. W małych agencjach proces projektowania sprowadza się do wrzuceniu na tapet kilku lepszych bądź gorszych pomysłów, które są później akceptowane przez klienta lub przetwarzane przez dział graficzny.

Takie agencje zwykle oferują bardzo szeroki zakres usług. Wówczas projekt logo jest realizowany z doskoku, kiedy graficy mają wolną chwilę i mogą stworzyć coś estetycznego, co prezentuje się zgodnie z kanonami i może komuś posłużyć za logo. Jednak w takim wypadku jest to tylko bezwartościowy znaczek, który nic sobą nie reprezentuje.

Dlaczego agencje nie prowadzą badań?

Kiedy analizujesz to ile kosztuje logotyp, powinieneś doliczyć zasoby potrzebne do przeprowadzenia badań. Agencje mają ograniczone budżety, a niestety większość tego typu działalności odbywa się na lokalnych i niezbyt urozmaiconych rynkach. Wielkie kontrakty na warszawskie korporacje są przeważnie poza ich zasięgiem. Zaangażowanie pracowników do prowadzenia rzetelnych badań może oznaczać wysokie ceny za logo, a to odstraszy formy o skromniejszych budżetach.

Ktoś mi kiedyś powiedział, że w małym mieście żyje się inaczej. Nawet biznes działa inaczej niż w dużych ośrodkach. Każdy coś pcha do przodu, po swojemu, byle tylko na koniec dnia być nad kreską. Konwenanse i wielkomiejskie zasady gry są nie dla nich.

Takie podejście zwykle jest krótkowzroczne i nieuchronnie prowadzi do katastrofy wizerunkowej. Początkowo nikt tego nawet nie zauważy, bo w jaki sposób przedsiębiorca miałby się zorientować, że słaby wizerunek jest przyczyną niskiej sprzedaży w e-sklepie lub jej braku?

Cóż, prawdę mówiąc niewielu przedsiębiorców zdaje sobie sprawę z tego, jakie działania warto podejmować, aby długofalowo zwiększyć szanse marki na zdobycie przewagi konkurencyjnej w niszy. Trudno się temu dziwić, bo ponoć najprostsze rozwiązania są najlepsze, a z pewnością do łatwych należy obniżanie ceny produktów, aby pokonać konkurencję.

Dlaczego dobra marka jest taka ważna?

Wciąż wielu przedsiębiorców wybiera schemat polegający na ciągłym obniżaniu cen i walki o przetrwanie na granicy rentowności biznesu. Mało kto bierze pod uwagę silną broń, jaką jest dobra marka.

Jeśli masz dobrą markę, to możesz zapomnieć o bezsensownym wyścigu szczurów polegającym na ciągłym zaniżaniu wartości usług lub produktów. Dobra marka daje możliwość podniesienia ceny względem konkurencji i sprzedaż ze sporą nadwyżką. Jednak budowanie dobrej marki należy zacząć od stworzenia dobrego logo.

Wiele agencji działa na podobnej zasadzie co inne słabe firmy. Klepią swoje produkty i nie zastanawiają się dla kogo i po co je robią. Tak bywa z logo. Agencja dostaje zlecenie, wrzuca 10-15 propozycji i liczy, że klient się na którąś skusi, będzie można wystawić fakturę i zamknąć temat.

Krótkoterminowo takie podejście skutkuje zarobieniem dodatkowej gotówki, która w firmie zawsze się przyda. Długoterminowo, agencja kopie pod sobą dołek, w który zaraz wpadnie. Reputacja poleci na łeb i dalej nie trzeba już pisać.  

Odpowiadając na pytanie powyżej – agencje nie robią badań, bo badania są dla nich “stratą czasu” i zasobów. Pracownik, który wykona research i pracę koncepcyjną musi być odpowiednio wynagrodzony. To są koszta, które trzeba uwzględnić w cenie logo.

Jeśli firma konkuruje ceną, a nie jakością, to właściciel agencji nigdy nie zgodzi się na ponoszenie dodatkowych kosztów (i tym samym podnoszenie ceny usługi), bo to skutkuje tym, że część klientów z rynku odejdzie do tańszej konkurencji. 

Takie podejście cechuje niezbyt dobre firmy, które łapią się wszystkiego, co się da, aby tylko utrzymać się na powierzchni. Taka agencja nie zrobi dla Ciebie dobrego logo. Musisz szukać dalej.

Jeśli jednak zależy Ci na współpracy z konkretną agencją, to poproś o wykonanie badań. Jeśli zrobią je dobrze, to znaczy, że są zdolni, ale leniwi – warto z nimi współpracować jak się ich mocniej przyciśnie. Jeśli odmówią albo nie zrozumieją, co miałeś na myśli, to czas się zwijać – nic ciekawego z nimi nie stworzysz.

Ufff… napisałem dziś bardzo długi artykuł o tym, jak projektować logo i dlaczego jest ono takie ważne. Mam nadzieję, że jeśli jesteś przedsiębiorcą, to skorzystasz z moich porad i pozwolisz dobrej agencji stworzyć dla Ciebie skuteczne logo, które kiedyś wzniesie Twój biznes na wyżyny.

Oczywiście zachęcam Cię do skomentowania tego wpisu. Chętnie poznam Twój punkt widzenia i dowiem się, jakie masz doświadczenia z agencjami kreatywnymi. To bardzo szeroki temat, a ja chętnie dowiem się czegoś nowego z punktu widzenia przedsiębiorcy.

Podziel się artykułem ze znajomymi
  •  
  •  
  •  

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *