Long tail, czyli jak pozyskać wartościowy ruch organiczny?

Jak znaleźć klientów w internecie? Poznaj strategię long tail, która pomoże Ci dotrzeć do osób zainteresowanych zakupem Twoich produktów!

Zarówno dla copywritera, jak i sprzedawcy, frazy long tail mają ogromne znaczenie w procesie pozyskiwania klientów. W poniższym tekście wytłumaczę Ci, jak działają takie słowa kluczowe i jak możesz wykorzystać ich potencjał, aby dotrzeć do właściwego odbiorcy.

Podpowiem Ci również, z jakich narzędzi marketingowych korzystam, aby moje teksty były zgodne z dobrymi praktykami SEO. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, wiedza zawarta w tym artykule będzie dla Ciebie szczególnie cenna.

W e-commerce strategia pozycjonowania polegająca na budowaniu złożonych fraz kluczowych odpowiadających na pytania skonkretyzowanej grupy odbiorców, to klucz do zarabiania pieniędzy.

Co to jest strategia long tail?

Frazy z długim ogonem są jednym z filarów content marketingu. Jednak zanim do tego doszło, SEO wyglądało zupełnie inaczej. Początki pozycjonowania przypominały początki ludzkości.

Pierwsi ludzie zamieszkiwali pieczary wydrążone siermiężnym dłutem, bo nie znali jeszcze lepszych sposobów na urządzenie własnego M. Podobnie było z pozycjonowaniem stron www.

strategia long tail - pozycjonowanie seo
Fot. Campaign Creators | Unsplash

Na początku internet zalewały wszędobylskie katalogi linkujące do stron przeładowanych do granic możliwości frazami kluczowymi. Swego czasu deweloperzy korzystali ze specjalnego tagu w języku HTML, który służył do pakowania fraz kluczowych do szkieletu witryny. Dzisiaj roboty wyszukiwarek nie biorą pod uwagę zawartych w nim fraz, ale jeszcze 10 lat temu można było w ten sposób poprawić jakość strony www.

Na rynku usług internetowych prym wiedzie wyszukiwarka Google, dlatego większość copywriterów stara się dostosować treści do jej wymagań. W ostatnich latach gigant z Mountain View wdrożył kilka głośnych aktualizacji algorytmów wyszukiwarki. Zaczęła się liczyć treść i przydatność wpisów dla użytkownika.

Jeśli chcesz, aby Twoja strona internetowa znalazła się wysoko w wynikach organicznych, kładź nacisk na kontekst wyszukiwania. Google coraz lepiej rozumie sens wpisywanych przez użytkownika słów i podsuwa mu dokładniej sprofilowane wyniki. 

Jak to się ma do content marketingu?

Twoja konkurencja nie śpi, dlatego coraz trudniej wypozycjonować stronę internetową na popularne i ogólne frazy. Chcesz się pojawić w top 10 na hasło buty sportowe? Zapomnij! W czołówce są firmy mające większy budżet na marketing niż ja włosów na głowie.

Jeśli nie masz budżetu na zajadłą walkę z konkurencją, musisz być sprytny. Wykorzystaj content marketing i stwórz interesujące treści, które przyciągną do Ciebie osoby zainteresowane produktem. 

Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep ze smartfonami. Wiesz już, że pisanie bloga firmowego pomaga pozyskiwać klientów. Chcesz sprzedać przed świętami jak najwięcej smartfonów, dlatego zastanawiasz się, na jakie frazy kluczowe wypozycjonować artykuł z najlepszymi telefonami pod choinkę?

W pierwszej chwili wpiszesz w Google smartfon, ale prawdopodobnie nie uda Ci się dotrzeć do top 10 na frazę, którą miesięcznie wpisuje się aż 33 100 razy. Poza tym, zwróć uwagę na kontekst wyszukiwania. Napisałeś artykuł o najlepszych smartfonach pod choinkę – to brzmi jak ranking albo poradnik.

Kiedy wpiszesz w Google frazę smartfon, to wyszukiwarka wyświetli Ci wyniki ze sklepów, często od razu ze zdjęciem i ceną zaciągniętą z googlowskiego marketu. Wystarczy jedno kliknięcie, aby przejść do sklepu i kupić telefon. Ta ścieżka jest zarezerwowana dla klienta, który wie, czego szuka.

Pisząc ranking lub poradnik, poszukaj fraz rozpoczynających się od jak. Hasło smartfon na święta wygląda o wiele ciekawiej, a już jaki smartfon na święta kupić to strzał w dychę. Rozważając kontekst wyszukiwania i rozbudowując frazę kluczową, skracamy lejek konwersji.

zasada pareto sklepy internetowe seo e-commerce

W jednym z poprzednich artykułów pisałem jak wygląda taki lejek. Najpierw mamy wszystkich użytkowników trafiających na stronę. Potem część osób zainteresuje się Twoją ofertą i zacznie regularnie przeglądać produkty. Dalej jest rozważanie zakupu u Ciebie lub u konkurencji, a dopiero po przeanalizowaniu wszystkich za i przeciw, ktoś decyduje się na zakup.

Czasami droga klienta od pierwszego wyszukiwania do konwersji może trwać miesiącami. Jeśli pracujesz jako dealer samochodów, nie zdziwi Cię, że proces decyzyjny może być długi i obarczony wielogodzinnymi negocjazjami.

Dlaczego frazy long tail sprzedają najlepiej?

Używając precyzyjnych zwrotów, skracasz lejek konwersji i pomijasz osoby będące na zbyt wczesnym etapie poszukiwania. Jeśli ktoś wpisze w wyszukiwarkę buty sportowe, to prawdopodobnie sam nie wie, czego szuka. Być może chce przeczytać definicję na Wikipedii? A może rozgląda się za jakimiś lekkimi butami, bo niewygodnie mu się chodzi do pracy w lakierkach?

To hasło nie zawiera nawet dyscypliny sportowej, więc jest zbyt nieprecyzyjne, żeby zaprzątać sobie nim głowę. Taki użytkownik jest bezwartościowy dla biznesu i kosztuje dużo więcej niż konwertujący klient.

Jeśli zlecisz komuś napisanie tekstu na frazę buty do biegania, to zmarnujesz pieniądze. Nawet jeśli otrzymasz całkiem niezły tekst, to lejek konwersji będzie zbierał zbyt szeroką grupę odbiorców, z czego większość i tak niczego od Ciebie nie kupi.

Damskie tanie buty do biegania w terenie – to brzmi o wiele sensowniej. Jeśli naprawdę sprzedajesz niedrogie buty, w których można biegać po lesie – jak mawia klasyk – jesteś zwycięzcą.

Przede wszystkim szybko zdobędziesz wysoką pozycję na tę frazę, bo konkurencja jest tutaj znacznie mniejsza. Po drugie, jak ktoś trafi na Twoją stronę, to będzie mocno zdeterminowany do zakupu. Pozostanie mu tylko jeszcze raz porównać dwie, trzy oferty konkurencji z Twoją i jeśli masz dobry produkt, dostaniesz za niego pieniądze.

Oczywiście długie frazy przekładają się na mniejszy ruch w witrynie niż ogólne hasła. Przykładowo, jeśli jakaś krótka fraza generuje 30 000 wejść, to rozbudowana wersja będzie zbierała 300 albo nawet mniej unikalnych użytkowników miesięcznie. Jednak ilość konwersji powinna przechylić szalę zwycięstwa na korzyść mniej obleganej frazy. Kiedy pojawiają się klienci, to wykresiki odwiedzin z Google przestają mieć znaczenie.

Jak szukać fraz long tail?

Włącz wyszukiwarkę i wpisuj proste hasła. Kiedy chciałem Wam podać przykład z butami, otworzyłem wyszukiwarkę, wpisałem pierwsze, co przyszło mi do głowy, nadusiłem spację i patrzyłem na to, co podpowie mi Google.

ciekawe frazy long tail w Google
Jak znaleźć ciekawe frazy w Google?

W taki sposób znajdziesz wiele ciekawych fraz. Prowadząc research podpowiedzi od Google, od czasu do czasu znajdziesz prawdziwe perełki. Szybko stworzysz bazę tematów, które warto poruszyć na blogu firmowym. 

Zachowuj się tak jak Twoi klienci. W przeciwnym razie nigdy nie nauczysz się do nich docierać. Regularnie przeglądaj wyniki wyszukiwania na frazy z Twojej branży i aktualizuj spis tematów. Po pewnym czasie zbudujesz siatkę połączeń między poszczególnymi wątkami. Stworzysz potężną bazę dla klientów, którzy będą szturmować Twoją witrynę w poszukiwaniu wiedzy i produktów.

Kolejny sposób polega na wstukaniu hasła i przewinięciu wyników na sam dół.

podpowiedzi wyszukiwarki google na dole strony - strategia long tail
Podpowiedzi wyszukiwarki Google na dole strony.

Ta belka to nowe podpowiedzi wyszukiwarki. Korzystaj z nich, kiedy będziesz pisał teksty. Użytkownicy, którzy prowadzą research na dany temat, często klikają w wyszczególnione frazy.

Jeśli czujesz, że już wykorzystałeś wszystkie podpowiedzi wyszukiwarki, zacznij dokładniej wczytywać się we wpisy na blogach konkurencji. To kolejna kopalnia interesujących fraz kluczowych. Tu mała podpowiedź – zwracaj uwagę na pogrubione fragmenty tekstu i nagłówki, bo tam prawie zawsze ukrywa się jakieś interesujące hasło z długim ogonem.

Z jakich narzędzi marketingowych korzystać?

Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z prowadzeniem firmowej strony internetowej, pamiętaj o instalacji na stronie skryptu Google Analytics oraz zarejestrowaniu domeny w Google Search Console (dawniej – Narzędzia dla webmasterów). Wygeneruj mapę strony i dołącz ją do wyżej wymienionego GSC.

Z doświadczenia wiem, że wielu właścicieli stron internetowych zapomina o tych kluczowych kwestiach, a później pojawiają się problemy z pozycjonowaniem witryny, których można było uniknąć.

Dopiero w momencie, kiedy zarejestrujesz się w obu usługach, a następnie połączysz konto Google Analytics z Google Search Console, możesz iść dalej. Choć powyższe porady nie wiążą się stricte z copywritingiem, uważam, że powinieneś o tym wiedzieć.

Kiedy już połączyłeś witrynę z podstawowymi narzędziami, czas zbudować angażujący content! Opowiem Ci teraz, jakich narzędzi używam, kiedy tworzę treści 🙂

Ubersuggest

Chcesz sprawdzić dotychczasowe wyniki Twojej strony internetowej oraz zbadać jej potencjał na budowanie ruchu organicznego? Skorzystaj z darmowego narzędzia Ubersuggest.

Po przejściu na stronę zobaczysz wyszukiwarkę podobną do Google. Wpisz adres witryny albo frazę kluczową i wybierz kraj. Narzędzie świetnie wspomaga proces tworzenia treści na stronę www. Znajdziesz tam mnóstwo nowych fraz kluczowych i podejrzysz strony konkurencji. Dowiesz się jaki jest potencjał hasła – miesięczna ilość wyszukiwań, koszt kliknięcia w Google Ads, itp.

SurferSEO

To polskie narzędzie, które odkryłem 2 lata temu. Kiedy zaczynałem z niego korzystać, było w wersji beta i większość funkcji mogłem przetestować bezpłatnie. Chłopaki na przestrzeni lat mocno rozwinęli projekt, dodając coraz więcej przydatnych rzeczy.

Pracując nad tekstami, używam Surfera do optymalizowania contentu pod względem SEO. Najczęściej korzystam z opcji do tworzenia konspektów artykułów.

Będąc na etapie planowania artykułu wybieram wszystkie frazy kluczowe, jakich chcę użyć w gotowym tekście. W trakcie pisania treści, Surfer sam informuje mnie o zagęszczeniu zgodnym z dobrymi praktykami pozycjonowania. 

Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z content marketingiem, ogrom możliwości SurferSEO może być zaskakujący. Będziesz miał do dyspozycji mnóstwo różnych wykresów i kombinacji zmiennych. Jeśli chcesz wyciągnąć maksimum korzyści z tego narzędzia, najpierw zapoznaj się z tajnikami pozycjonowania i poznaj dobre praktyki.

Jakiś czas temu twórcy Surfera wypuścili bezpłatną wtyczkę do Chrome, która po uruchomieniu pokazuje ciekawe dane na temat fraz kluczowych wpisywanych w wyszukiwarkę. Korzystam z tej opcji za każdym razem, kiedy analizuję jakąś frazę kluczową.

wtyczka seo do chrome
SurferSEO – wtyczka do Chrome

Senuto

Oto kolejne polskie narzędzie, z którego ostatnio korzystałem. Dostarcza mnóstwo ciekawych informacji na temat strony internetowej w postaci przejrzystych raportów

Senuto to świetne narzędzie do poszukiwania dobrych fraz. Narzędzie zawiera potężną bazę polskich słów kluczowych. Mogłem podejrzeć na jakie frazy zaczyna się pojawiać moja witryna i starałem się je wzmocnić, poprawiając treść wpisów blogowych.

Kiedy zajmujesz się tworzeniem treści na strony internetowe, Senuto przyda się w szczególności do tworzenia świetnych long taili. Przykładowo, mogłem posortować frazy konkurencji według ilości wyrazów. Wiele tekstów na moim innym blogu udało mi się wypozycjonować nawet na 9-wyrazowe frazy kluczowe!

Google Keyword Planner

To narzędzie od Google, które jest wykorzystywane głównie przy okazji prowadzenia kampanii linków sponsorowanych Google Ads. Jeśli nie planujesz budżetu na płatne narzędzia SEO, warto skorzystać z planera fraz kluczowych. Do Keyword Planner możesz się dostać z panelu Google Ads.

Strategia oparta na budowaniu fraz long tail to doskonały sposób na organiczne pozyskiwanie klientów. Jeśli zależy Ci na osiąganiu długofalowych korzyści, zainwestuj w wysokiej jakości content marketing

Aby strategia długiego ogona mogła przynosić Twojej firmie korzyści, potrzebujesz bardzo dużo wysokiej jakości tekstów blogowych, aby przyciągnąć niszowych odbiorców.

Jeśli nie masz czasu pisać, skorzystaj z pomocy profesjonalnego copywritera, który stworzy dla Ciebie rozbudowane treści odpowiadające potrzebom użytkowników, co przełoży się na kliknięcia i konwersje.

Podziel się artykułem ze znajomymi
  •  
  •  
  •  

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *