Misja firmy i wizja firmy, czyli dwie składowe sukcesu marki

Czy naprawdę spisanie misji i wizji może cokolwiek zmienić? Czy bez tych dwóch rzeczy nie można stworzyć spójnej marki, nie mówiąc już o przynoszącym zyski biznesie? Dzisiaj powiem Ci, dlaczego marka bez misji, jest jak podróżnik bez mapy. W tym artykule dowiesz się jak powinna się kształtować misja i cele firmy, a także o co chodzi z tą wizją.

Badania i case studies to dla wielu firm obłęd i niepotrzebne tworzenie problemów. Małe przedsiębiorstwa zazwyczaj idą na żywioł i nie dbają o swój wizerunek, a komunikację z klientami ograniczają do wrzucenia, raz na jakiś czas, posta na Facebooka. W efekcie nawarstwiających się zaniedbań, klienci odchodzą, pracownicy odchodzą, a wina (choć chciałoby się powiedzieć, że szefa), zawsze leży gdzieś pośrodku.

Niestety zdarza się tak, że nawet agencje kreatywne, które powinny być specjalistami w dziedzinie tworzenia komunikacji i wizerunku, mają problem ze zrozumieniem jak ważne są badania i twarde dane. W efekcie klient płaci za stworzenie dobrej marki, a wychodzi kolejny dziwny twór, który nie spełnia swojej roli.

Czy projekt musi podobać się żonie szefa?

Nazwałem ten akapit dość kontrowersyjnie, ale w dużym uproszczeniu w tym jednym pytaniu zawarłem sedno problemu wielu małych agencji i niezbyt ogarniętych działów marketingowych.

Tutaj oczywiście kłania się brak badań, jednak dołożyłbym do tego brak asertywności i nieprawidłowe prowadzenie rozmów z klientem. Możliwe, że znacie przypadki, kiedy działania komunikacyjne lub brandingowe sprowadzały się do tego, co podoba się szefowi albo jego drugiej połówce.

Nie brakuje memów tworzonych przez poirytowanych designerów, którzy projektując komunikację są tak naprawdę tylko przesuwaczami kresek pracującymi pod dyktando, zleceniodawców.

Dlaczego badania są najważniejsze?

Każdy naukowiec powie Ci, że hipoteza bez badań jest nic niewarta. Mądre głowy na całym świecie opracowują różne produkty na podstawie niezliczonych badań statystycznych i godzin przemyśleń.

Skoro każdy produkt powstaje na podstawie badania preferencji potencjalnego użytkownika, to dlaczego tak wielu przedsiębiorców nie podchodzi analogicznie do budowania własnej marki?

Można powiedzieć, że choć wszyscy chcieliby mieć “dobrą markę”, to prawie nikt nie poświęca czasu na to, aby ją stworzyć.

Polskie Januszexy niszczą branding i komunikację

W Polsce coraz częściej słyszymy określenie “Januszex” będące uniwersalną nazwą dla każdej firmy, która stara się na wszystkim oszczędzać, zaczynając od niedowartościowania własnych pracowników, a kończąc na beznadziejnych produktach lub usługach. 

Kiedy firma nie stara się wpoić pewnych zasad własnemu zespołowi i nie przekazuje mu misji, “Januszex” jest nieuchronny. W wielu mniejszych firmach praca na produktach stoi na głowie i większościową odpowiedzialnością za ewentualne braki i niepowodzenia obciąża się działy marketingu. 

Tymczasem, odpowiedzialność za opracowanie misji, celów, strategii oraz polityki firmy leży po stronie zarządu. Specjaliści do spraw marketingu podejmują decyzje w ramach planów strategicznych stworzonych przez kierownictwo firmy.

Pamiętaj, że ryba psuje się od głowy. Jeśli zarząd nie wie, po co powołał do życia organizację, to nie można liczyć, że będą to wiedzieli pracownicy albo klienci. Gdyby tworzenie marek odnoszących sukcesy były tak proste jak zarejestrowanie działalności w urzędzie,to Japonia chciałaby zostać drugą Polską, a nie odwrotnie.

Misja jest istotna, ponieważ stanowi punkt odniesienia dla klientów, którzy mogą się dowiedzieć, czym firma się zajmuje, jakie cele chce spełnić i co może zrobić dla klienta. Wreszcie, bez jasno sprecyzowanej misji i wizji, pracownicy nie będą w stanie wydajnie pracować na wspólny sukces. 

Choć pieniądze są ważne, zwróć uwagę na to, że bardzo wielu pracowników kocha swoją pracę. Zapytaj ich, dlaczego przychodzą albo odchodzą z pracy. Pewnie będziesz zaskoczony, kiedy usłyszysz odpowiedź. Może się okazać, że czas na solidną pracę u podstaw.

Czym jest misja i wizja firmy?

Firmy bardzo często nie zastanawiają się nawet co to jest misja firmy, tylko bezrefleksyjnie utożsamiają ten aspekt strategii z informacją o tym, jaki produkt lub usługę sprzedają. Przykładowo, kiedy firma zajmuje się obróbką CNC, to w wielu przypadkach jako misję, wskazuje coś w stylu: robimy wysokiej jakości detale CNC, będzie pan zadowolony.

Misja komunikuje cel istnienia marki i opisuje, w jaki sposób firma chce służyć klientowi. W misji zawarta jest również informacja, czym zajmuje się biznes i jaki wpływ chce wywrzeć na otoczenie.

Misja musi być uniwersalna, żeby na kolejnych etapach rozwoju przedsiębiorstwa nie trzeba było jej modyfikować. Tworzenie nowej misji będzie oznaczało kreowanie tożsamości marki na nowo. 

Misja musi być obrazowa, musi pobudzić wyobraźnię czytającego i sprawić, że nabierze on zaufania do marki, i pomyśli sobie: oni wiedzą, co robią, a ja chcę być częścią tego przedsięwzięcia. Misja powinna uderzać w czułą strunę emocjonalności klienta, pracownika i wszystkich partnerów biznesowych.

Dzisiaj otoczenie marketingowe firmy jest bardzo szerokie i swoimi działaniami musisz operować w taki sposób, aby możliwie najlepiej dostosować się do każdego segmentu i zbudować odpowiednie relacje z każdym uczestnikiem rynku. Już wiesz, na czym polega tworzenie misji, ale czy zastanawiałeś się, co to jest wizja firmy?

Dlaczego potrzebujesz wizji?

Wizja i misja przedsiębiorstwa są jak dwie części jabłka, które do siebie pasują i razem tworzą całość. Wizja opisuje “miejsce”, w jakim firma chciałaby się znaleźć, dzięki realizacji misji.

Wyobraź sobie, że tworzysz firmę z zakresu doradztwa inwestycyjnego. Masz wizję zarobienia dużych pieniędzy? Świetnie, ale to nie o to nam chodziło. Zastanów się, jak możesz poprawić życie swoim klientom i postaraj się to zakomunikować jako powód, dla którego pracujesz.

Twoim celem będzie pomóc Polakom w rozwiązaniu ich problemów finansowych (wizja), udostępniając wiedzę i służąc radą z zakresu inwestowania (misja).

Dlaczego misja jest ważna?

Jeśli zdefiniujesz misję firmy, to zarówno Ty, jak i Twoi pracownicy, będziecie wiedzieli, jak postępować, aby Wasze działania skutkowały systematycznym rozwojem biznesu.

Dzięki jasno sprecyzowanej misji, poznasz swojego idealnego klienta. Pamiętaj, że dzisiaj już nie chodzi o to, aby docierać do wszystkich. To co jest do wszystkiego, jest do niczego. Działania Twojej marki powinny być spójne i dopasowane do ludzi, z którymi chcesz rozmawiać. 

Misja powinna być elastyczna

Kiedy wprowadzasz kolejne produkty na rynek, wystarczy, że efekt końcowy porównasz z misją przedsiębiorstwa. Wówczas szybko dowiesz się, czy nowe pomysły nie rozmijają się ze wstępnymi założeniami przedsiębiorstwa.

Już na początku działalności stwórz wizję i misję, a nie będziesz musiał słono płacić za kolejne błędy i potknięcia na późniejszych etapach rozwoju. Pamiętaj, że jasno sformułowana misja i wizja wpojona pracownikom firmy, poskutkuje tym, że będą chętniej dla Ciebie pracować i dobrze zaprezentują firmę na zewnątrz.

To bardzo ważne, aby pracownik i partner biznesowy był ambasadorem marki. Małe firmy nagminnie zapominają o istocie budowania relacji z pracownikami i partnerami biznesowymi. Ba, gros firm nawet nie przykłada wagi do budowania dobrych relacji z klientem. Czy wobec takiego postępowania firma zasługuje na rozwój i zyski?

Jak łatwo zepsuć relacje z klientem?

Zapewne wiele razy spotkaliście się z sytuacją, kiedy zamawiając danie w lokalnej restauracji, czekaliście na nie godzinę, a i tak otrzymaliście zimny i niezbyt dobry posiłek. Zwykle na koniec wychodzicie zniesmaczeni i pokłóceni z kelnerem. Oczywiście, jeśli będzie Wam się chciało, to napiszecie negatywny komentarz na temat restauracji – słusznie.

Czasami zastanawiam się, dlaczego firmy nie komunikują się z klientem. Często przedsiębiorca traktuje klienta jako wroga albo zło konieczne. Przecież większość sytuacji konfliktowych można rozwiązać za pomocą prostych gestów, które niewiele kosztują.

Darmowa butelka wina z przeprosinami i nowy ciepły posiłek w powyższej sytuacji załatwiłyby sprawę. Mało tego, klient, który początkowo był na Was wściekły, zmieni swoje podejście o 180 stopni. 

Być może pierwotnie marzył o tym, że natychmiast po powrocie do domu, obsmaruje Was na portalu społecznościowym. Jednak po takim miłym geście nie dość, że porzucił ten pomysł, to jeszcze postanowił polecić Was znajomym. W prawdzie popełniliście błąd, ale potrafiliście się zreflektować.

Takie proste gesty mogą zdziałać cuda. Jednak pamiętajcie, że to jest możliwe tylko pod warunkiem, że Wasza marka będzie skłonna rozmawiać z klientem. Rozmowa to klucz do serca klienta i podstawowa cecha dobrej marki.

Jednak to wszystko nie byłoby możliwe bez misji, wizji i dobrze zmotywowanej załogi, która wie, po co pracuje. Robicie to dla wspólnego sukcesu, który jest jasno określony, policzalny i możliwy do osiągnięcia.

Twórz relacje z pracownikami i partnerami biznesowymi

Jak wspomniałem wyżej, każda firma potrzebuje dobrych pracowników zorientowanych na cel, aby mogła z powodzeniem realizować swoje zadania względem klientów. Jednak, co ma do tego misja i wizja?

Firmy, które ignorują stworzenie misji i wizji przedsiębiorstwa, uważając to za niepotrzebne ceregiele, zwykle borykają się z problemami braku motywacji u pracowników. Już Philip Kotler pisał w swojej biblii marketingu, że pracownicy, którzy nie widzą celu, prędzej czy później, zaczynają odczuwać bezsens, odchodzą z pracy i pojawia się rotacja.

Na niestabilnym zespole nie da się zbudować mocnych fundamentów w postaci produktu lub usługi, który będzie przygotowany do sprzedaży. Gdyby pracownicy wiedzieli, jaki jest sens ich pracy (nie licząc zarabiania pieniędzy), chętniej i lepiej by tę pracę wykonywali.

Zatem, stwórz misję i zaszczep ją w umysłach pracowników. Kiedy będą mogli się do tego odnieść, zweryfikują swoje osiągnięcia i być może nie zechcą odejść do innej pracy. 

Jak napisać misję firmy?

Przeprowadź dogłębny research i przyjrzyj się swoim dotychczasowym działaniom. Przeanalizuj niszę, w której działasz, weź na warsztat grupę klientów, zbadaj konkurencję i sprawdź jaka jest ich misja. Oczywiście nie kopiuj, jeśli chcesz się wyróżnić.

Sprawdzenie misji konkurencyjnych firm służy lepszemu rozeznaniu w branży. Jeśli konkurenci nie mają misji, a Ty będziesz pierwszy w niszy z jasno sformułowanymi celami, wyróżnisz się na ich tle i być może szybciej, i skuteczniej dotrzesz do klientów.

Na współczesnym zatłoczonym rynku musisz starać się dotrzeć również do klientów konkurencji i przekonać ich do swojej działalności.

Stwórz listę celów firmy i tego, jaki chcesz mieć wpływ na własnych klientów, a także na resztę rynku. Uwzględnij długoterminowe cele i nie skupiaj się tylko na tu i teraz. Planuj na kilka lat do przodu. 

Odpowiedz sobie na kilka pytań:

  1. Jaką wartość dajesz klientowi?
  2. Jaki chcesz mieć wpływ na rynek?
  3. Czy Twoje cele da się zmierzyć i są możliwe do osiągnięcia?
  4. Czy Twoi pracownicy będą się identyfikowali z misją firmy?
  5. Czy misja firmy jest inspirująca i zachęca do działania?

Pamiętaj, żeby misja była sformułowana krótko – jedno zdanie byłoby idealne. Niektóre firmy ograniczają się do 2-3 słów. Staraj się jak najlepiej i jak najkrócej wyrazić clue swojej działalności.

Nie zamykaj się w próżni. Na misję powinni mieć wpływ wszyscy pracownicy. Zapytaj ich o zdanie, dowiedz się, co myślą o firmie. Zapytaj ich, co by zmienili albo za co cenią swoją pracę. Warto zrobić anonimową ankietę, bo to zwiększa szansę, że się otworzą i nie będą się krępować przed wyrażaniem prawdziwej opinii.

Jeśli czujesz, że straciłeś z oczu cel swojej firmy, nie bój się poprosić o pomoc. Zacznij od pracowników, a jeśli nadal będziesz miał wrażenie, że coś można poprawić, skontaktuj się z naprawdę dobrą agencją brandingową.

Podziel się artykułem ze znajomymi
  •  
  •  
  •  

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *