Świadomość marki, czyli jak wyróżnić się na tle konkurencji i zdobyć klientów?

Budowanie rozpoznawalnej marki należałoby sprowadzić do tego, że tworzymy przekaz skierowany do klientów tak długo, aż wreszcie zaczną nas kojarzyć. Dzisiaj podpowiem Ci od czego zacząć.

W książkach dotyczących marketingu znajdziesz informację, że rozpoznawalny brand to taki, do którego duża grupa ludzi ma zaufanie.

Pomyśl przez chwilę o różnych markach i zastanów się, jakie brandy przychodzą Ci do głowy. Podpowiem Ci, abyś pomyślał o pewnej czerwono-białej marce. Czy już wiesz, o którą chodzi?

Jeśli odpowiedziałeś twierdząco na powyższe pytanie, oznacza, że zespół brandingowy zajmujący się Coca-Colą doskonale wykonał swoje zadanie.

W internecie znajdziesz mnóstwo źródeł na temat budowania dobrej marki. Niestety wiele z nich marginalizuje powtarzalność, która jest bardzo ważną częścią budowania wizerunku.

Dlaczego lubimy powtarzalność?

Tak jesteśmy skonstruowani na gruncie ewolucyjnym. Matka Natura, w toku ewolucji, wykształciła w nas pewne schematy, dzięki którym mogliśmy przetrwać i rozwijać naszą cywilizację.

Jeśli coś poznamy i często to widzimy, nabieramy do tego zaufania. Pomyśl tylko, tak się dzieje zawsze, kiedy przeprowadzasz się do nowego mieszkania. 

Na początku czujesz się niepewnie w nowym bloku i dzielnicy, bo nie znasz tam nikogo. Z czasem okazuje się, że prawie codziennie widujesz te same osoby, zaczynasz je poznawać, mówicie sobie “dzień dobry”.

Podświadomie zaczynasz im ufać, bo to Twoi sąsiedzi – znasz ich, często nie tylko z widzenia. Z markami powinno być podobnie. Identyfikacja wizualna, czyli logo i kolory przewodnie marki, powinny być widywane jak najczęściej przez Twoją publiczność i wszystkich ludzi, do których chcesz docierać.

Dlaczego świadomość marki jest ważna?

Wielu właścicieli biznesów nie rozumie, że bombardowanie odbiorców reklamami – czy to w social mediach, czy w e-mail marketingu – nie sprawi, że od razu staną się ich lojalnymi klientami. Ścieżki konwersji wydłużają się, a ludzie potrzebują coraz więcej czasu, aby podjąć decyzję zakupową. Zatem, kluczem do sukcesu jest budowanie świadomości marki.

Twoje długofalowe działania powinny skupiać się na przyszłości, a nie na transakcjach zawieranych tu i teraz. Chodzi o to, aby odbiorca poznał Twoją markę, polubił ją, potrafił ją zrozumieć i był gotów jej zaufać.

Moment sprzedaży to Twoje wielkie zwycięstwo, jednak wielu przedsiębiorców i marketerów zapomina, że oprócz pieniędzy od klienta, firma otrzymuje ogromny kredyt zaufania, które łatwo stracić.

Wystarczy jeden fałszywy krok, a klient, który w przyszłości mógłby być Twoim ambasadorem, stanie się wrogiem. Jeśli zrobisz coś nie tak, oprócz tego jednego klienta, stracisz też całą masę potencjalnych odbiorców. W końcu jego przyjaciele szybko dowiedzą się, że nie masz dobrej marki, tak samo ich przyjaciele i jeszcze wiele innych osób.

Poza tym, wielu przedsiębiorców – być może również Ty, ale ja postaram się to zmienić – nie bierze pod uwagę bardzo ważnej wartości, czyli wskaźnika Customer Lifetime Value. Pod tą nazwą kryje się pewna liczba – dla Ciebie byłoby dobrze, gdyby była jak największa.

CLV określa ile średnio pieniędzy wyda u Ciebie przeciętny klient podczas “całego życia”, które w tym przypadku rozumiemy jako całkowity czas korzystania z usług firmy. Jeśli prowadzisz sieć sklepów osiedlowych, to niektórzy Twoi klienci mogą się u Ciebie zaopatrywać w produkty przez wiele lat. 

Dopiero jak przeprowadzą się do innej dzielnicy albo innego miasta, ich “życie” z Twoją marką zakończy się. Im lepszą masz markę, tym wyższe wskaźniki CLV osiągniesz.

Co to jest świadomość marki?

Najprościej mówiąc, świadomość marki to stopień, w jakim Twoja marka jest znana wśród ludzi, do których chcesz dotrzeć z przekazem.

Poziomu świadomości nie da się dokładnie zmierzyć za pomocą matematycznych wskaźników. To jeden z powodów, dla których wielu przedsiębiorców nie zawraca sobie tym głowy, ponieważ ich analityczne umysły przyzwyczajone do oglądania liczb, nie widzą wartości dodanej wynikającej z budowania marki.

To błąd, ponieważ świadomość marki jest jednym z najważniejszych celów marketingowych do spełnienia na drodze po sukces. Jeśli Ty również potrzebujesz dowodów, aby przekonać się do budowania rozpoznawalnej marki, skorzystaj z narzędzi, które śledzą wzmianki o Twojej firmie. Im więcej wzmianek w internecie znajdziesz, tym większa jest Twoja rozpoznawalność.

Jak zbudować świadomość marki?

Pamiętaj, że budowanie świadomości marki to złożony i długotrwały proces. Nie zbudujesz znanej marki z dnia na dzień, a już na pewno nie wystarczy, że wrzucisz kilka reklam w social mediach, które i tak zamiast brand, będą promować produkty.

Oczywiście, możesz skupić się na doraźnym promowaniu produktów w mediach społecznościowych, ale czy chcesz to robić przez całe życie? Czy naprawdę zależy Ci na tym, aby poziom sprzedaży w firmie był powiązany z ilością publikowanych reklam? Budując świadomość marki, uniezależniasz się od ciągłego reklamowania produktów, które zaczną się same sprzedawać.

Pokaż ludzką stronę biznesu

Wielu przedsiębiorców wysila się na to, aby ich firmy były prestiżowe, profesjonalne i nadęte. Myślą, że takie podejście sprawi, że zyskają wiarygodność w oczach klientów. Co śmieszne, są tacy, którzy chcą wyglądać na większych i bardziej nadętych niż są w rzeczywistości. Cytując klasyk – nie idź tą drogą.

Silenie się na przesadny profesjonalizm wielu przypadkach po prostu się nie sprawdza. O ile w relacjach B2B profesjonalizm faktycznie jest dobrze odbierany, o tyle w relacjach B2C (firma i klient detaliczny), takie podejście wygląda sztucznie.

Pamiętaj, że branding to po polsku Twoja reputacja. Bez dobrej reputacji nie zbudujesz trwałych relacji z klientami. W konsekwencji nie możesz liczyć na zaufanie, którego potrzebujesz, aby odnieść sukces na coraz mocniej wysyconym rynku.

Zaufania nie zbudujesz bez powtarzalności

W wielu książkach znajdziesz informację, że dzięki systematycznemu powtarzaniu określonego przekazu, zbudujesz zaufanie klienta do swojej marki. To bardzo ważny krok, ponieważ wielu przedsiębiorców zbyt wcześnie porzuca powtarzalność.

Często, nawet jeśli udaje Wam się wypracować schemat promocji marki, zapał mija dość szybko, ponieważ pojawia się frustracja, bo przecież miały się dziać cuda, a nie dzieje się nic. Ten problem dotyka wielu firm, więc podejrzewam, że i Tobie może on być znany. Jak najprościej wyjaśnić, o co chodzi z powtarzalnością?

W powtarzalności musimy nawiązać do tego, o czym wspominałem wcześniej. Kiedy przeprowadzisz się do nowej dzielnicy, regularne spotykanie tych samych osób w okolicy sprawi, że buduje się Twoje zaufanie do nowego sąsiedztwa. Tak samo jest z powtarzalnością w reklamie. 

Podejdź poważnie do strategii marki, później przygotuj korespondującą z nią identyfikację wizualną, a następnie stosuj powtarzalne przekazy, które zbudują w głowach odbiorców odpowiednie skojarzenia.

Content marketing w służbie budowania marki

Jeśli swoje działania koncentrujesz wokół content marketingu, postaw na wpisy gościnne. Dzięki publikacjom udostępnianym na zaprzyjaźnionych blogach branżowych, rozszerzysz swoją sieć wpływów i dotrzesz do odbiorców, którzy do tej pory być może nawet o Tobie nie słyszeli.

Budowanie marki w oparciu o wpisy gościnne, może się okazać jedną z najskuteczniejszych metod, dlatego nie należy jej odpuszczać, zwłaszcza na początku drogi, kiedy każdy sposób jest dobry, aby zbudować fundamenty marki.

Dodatkowo, siła wpisów gościnnych tkwi w SEO i sposobie działania algorytmów wyszukiwarki. Dzięki publikowaniu wpisów gościnnych na popularniejszych portalach, jesteś w stanie szybko poprawić pozycję swojej strony internetowej i przyciągnąć ruch organiczny.

Wykorzystaj storytelling do budowania świadomości marki

Ludzie kochają historie, a jeśli przy okazji są one ciekawe, to sukces wisi w powietrzu. Jesteśmy tak ukształtowani, że kochamy słuchać lub czytać opowieści. Możemy się identyfikować z bohaterami, zgłębić ich problemy i odnieść je do własnego życia. Wykorzystaj storytelling, aby nadać marce głębi. 

Zbuduj narrację wokół biznesu, ale pamiętaj o autentyczności. Nikt nie lubi być oszukiwany, a nawet najmniejsze minięcie się z prawdą zostanie wychwycone przez klientów i boleśnie wypomniane przy każdej możliwej okazji.

O czym możesz opowiedzieć? Prawdę mówiąc, o wszystkim. Zastanów się jak powstała Twoja firma, przytocz historie ze swojego biznesowego życia. Być może początki Twojej działalności były ekscytujące i wpisują się w DNA Twojej marki? Jeśli tak, koniecznie o tym opowiedz. Wpleć historię swojej marki w przekazy marketingowe, reklamy produktowe i wszelkie inne materiały promocyjne.

Świadomość marki tworzy sieć skojarzeń

Jak często cola jest dla Ciebie synonimem ciemnego gazowanego napoju, a adidasy to po prostu sportowe buty? W tworzeniu dobrej marki chodzi o to, aby z czasem w głowach odbiorców powstała sieć skojarzeń, dzięki której codzienne czynności można zastąpić nazwami marek.

To właśnie dlatego dzisiaj coś kserujemy, kiedy chcemy wykonać kopię (od Xerox) i googlujemy, kiedy szukamy czegoś w internecie (od Google). Jeśli uda Ci się stworzyć nową nazwę na jakąś czynność, która będzie się kojarzyła z Twoją marką, będziesz zwycięzcą na rynku.

Niech Twoja marka będzie odpowiedzią na problemy klientów. Jeśli zechcą poprawić jakość swojego życia, pomyślą o Tobie i pójdą do sklepu. Bez budowania świadomości marki, to się nigdy nie wydarzy, a Ty nie zaczniesz zarabiać albo zawsze Twoje zarobki będą poniżej oczekiwań. 
Moim celem jest, aby każdy, kto pomyśli o brandingu, zaglądał na mojego bloga i tutaj poszukiwał ważnych dla niego informacji. A dlaczego Ty zacząłeś działać w swojej branży?

Podziel się artykułem ze znajomymi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *